Casall lägger ännu ett framgångsrikt år bakom sig. Bolaget som tillverkar och säljer träningskläder och redskap, både via återförsäljare och egen e-handel, ökade försäljningen med 16 procent till 294 miljoner kronor, under senaste verksamhetsåret som avslutades i september i år.
Därmed går man tvärtemot övriga sportbranschen, som minskat tre kvartal i rad. Detta trots att man varit mycket hårt drabbade av kriget i Ukraina.
Vi har haft ett år fullt av utmaningar, precis som många andra. Vi hade bland annat en stor del av vår produktion i Ukraina som vi snabbt blev tvungna att omlokalisera när kriget bröt ut, säger Nanna Hedlund, vd på Casall Sport, i ett uttalande.
Bolaget avslutade samtidigt all försäljning till Ryssland, vilket också haft en negativ påverkan på omsättningen. Dessutom har man rensat bort ett antal återförsäljare med en "alltför aggressiv kampanjstrategi" för att värna varumärket
Att vi trots detta gör ytterligare ett så starkt år visar att utvecklingen av vårt sortiment och varumärke varit extremt stark och relevant, säger Nanna Hedlund.
"Nått nya rekordnivåer"
Även på resultatsidan var det muntra tongångar för sportaktören, som visade upp ett EBITDA på 8,5 procent. Man konstaterar även att e-handeln går som tåget just nu.
Vår införsäljning av SS23-kollektionen har nått nya rekordnivåer och vi ser en tydlig effekt av våra satsningar på att vässa vår design ytterligare - utan att kompromissa med ledande kvalitet, funktion och framförallt hållbarhet. Även vår egen e-handel visar stark tillväxt - för oktober, första månaden i vårt nya räkenskapsår, växte vi med 46 procent, vilket vi tolkar som att vi fortsätter att ta marknadsandelar, säger Nanna Hedlund.