Förra veckan så presenterade Google en rad nyheter på sitt event Google Marketing Live. Och veckan innan dess hade jätten sin utvecklarkonferens Google I/O. Företaget är konstant i nyheterna den senaste tiden på grund av de stora förändringar som sker i företagets sökmotor.
På Googles senaste event presenterades främst nya annonsfunktioner, något som Ehandel Plus rapporterat om. Det är dock en hel del nya saker så vi frågade Google Ads-experten Karl Lindberg vilka som var de tre största nyheterna för e-handlare, enligt honom.
Den största är Google Ads Data Manager som samlar all förstapartsdata. Sen kommer Google Product Studio som skapar stora möjligheter att förenkla och förbättra den kreativa processen. På plats tre skulle jag säga Automatisk generering av annonser från ett produktflöde, vilket förenklar skapandet av annonser, säger Karl Lindberg från byrån Adrelevance.
Enligt experten kommer Google Ads Data Manager att vara ett bra hjälpmedel för e-handlare. Tjänsten ska möjliggöra central och effektiv hantering och aktivering av förstapartsdata.
Det tillsammans med nyheten att Google kommer lägga till verktyg för specialerbjudande för lojala kunder är positivt, säger Karl Lindberg.
Google ska ha presenterat en rad verktyg där förhoppningen är att mindre- och medelstora e-handlare ska kunna tävla mot större aktörer. Till exempel genom att AI ska hjälpa till på olika vis, bland annat med skapandet av annonser.
Allt är beroende på vilken kvalitet som man lyckas skapa och hur man bibehåller kreativitet och unikitet som gör att ens brand sticker ut på ett positivt sätt. Snabbare, kostnadseffektiv produktion är högintressant för många och en nyckel när Google-annonsering blir alltmer visuell.
Nedan så listar Karl Lindberg några av nyheterna som han tror kan vara extra intressanta och som kan förenkla den kreativa processen för många e-handlare.
- Product Studio- AI genererade produktbilder och videor. Snabbare kreativ produktion. Generativ AI kan öka produktionshastigheten med upp till 5x.
- Bildredigering, funktioner för att lägga till objekt, förlänga bakgrunder och optimera storlek/beskärning.
- Man kommer nu kunna specificera varumärkeslinjer för färger, typsnitt och bildmaterial.
- Automatisk generering av annonser från ett produktflöde, vilket förenklar skapandet av annonser.
- Virtuellt provrum där man till exempel kan se hur plagg passar olika kroppstyper
- 3D-produktbilder, till exempel 360-graders vyer av skor
- Korta produktvideor för YouTube Shorts-formatet som kommer vara klickbara och interaktiva.
- AI-verktyg som kommer hjälpa till med att skapa materialet för YouTube Shorts som gör det till en intressant kanal för små som stora annonsörer.