Den svenska e-handlaren The Nap Lab var tidigt på bollen med tyngdtäcken, som är tänkta att hjälpa mot sömnbesvär och oro. Någon vetenskaplig effekt är ännu inte bevisad, men däremot verkar många uppleva att det faktiskt gjort en positiv skillnad för sömnen. Så när The Nap Lab lanserade sin e-handel blev det succé direkt. Man sålde för nästan 9,5 miljoner kronor under första året, 2019. Dessutom med svarta siffror på resultatraden.
Vi träffade förstås väldigt rätt med timingen och hade bra product/market fit. Men vi gjorde det också enkelt för kunden med en väldigt generös returpolicy. Vi har ett väldigt starkt kunnande inom paid ads in-house som vi verkligen fick utväxling på, berättar Simon Österström, en av grundarna bakom bolaget.
Hur föddes idén att satsa på just tyngdtäcken?
Jag och min kompanjon Eric hade börjat prata om sömnens inverkan på vårt mående och vad det egentligen fanns för hjälpmedel om man inte vill ta sömntabletter. Vi läste på om konceptet tyngdtäcke, jobbade tillsammans med en tillverkare fram en version vi verkligen gillade och blev helt överväldigade av effekten från första stund.
Och intresset har inte mattats av tvärtom. Nu har man breddat affären med en mer heltäckande produktportfölj kring sömn och succén har inte låtit vänta sig. Man är till exempel på god väg mot att mer än dubblera förra årets försäljning.
Vad är receptet bakom den snabba tillväxten?
I första hand att vi har identifierat ett behov som vi kan hjälpa människor att fylla. Vi har ett genuint intresse i att hjälpa människor att sova bättre, och det tror jag kunderna har uppfattat, säger Simon Österström.
Vi har fortsatt varit aggressiva och vill fortsätta växa. Vi har sett att intresset för sömnhjälpmedel finns där och vi har kunnat möta kundernas behov. Vi ser det som att tillväxtresan bara börjat.
Lanserar hybridkoncept
Nu ska man även gå offline genom att lansera ett hybridkoncept med fysiska showrooms, där kunderna själva kommer att kunna pröva produkterna innan ett eventuellt köp. Och startskottet går på hemmaplan i Norrköping. Men varför satsa på att dra kunderna till fysisk butik, när man redan har en framgångsrik e-handel?
Det är i första hand eftersom vi lanserar en säng, en produkt som vi vill att människor ska kunna titta på och prova. Även om vi också erbjuder 60 dagars prövotid när kunden beställer online tror vi att vi kan göra det enklare för kunden om vi har showrooms som de kan besöka och där de kan få råd kring säng och andra sömnhjälpmedel. Planen är att lansera flera showrooms nästa år.
Konceptet och hybridmodellen bygger på att vi istället för att lägga stora pengar på annonsering online på att få kunder att köpa sängar, annonserar vi för att de ska komma till ett showroom och prova en säng. Vi tror att människor fortfarande uppskattar det mänskliga mötet och rådgivningen de kan få i en fysisk lokal, men att vi behöver använda kraften i riktad digital marknadsföring för att få kunden dit.
Vad är den långsiktiga målsättningen med The Nap Lab?
The NAP Lab ska fortsätta växa, både geografiskt och i produktportfölj. Vi är redan igång i Danmark och har startat i Norge, och vill bygga ut det nästa år. Vi kommer också lansera i ett par ytterligare marknader 2021. Målet är att hjälpa människor förbättra sin sömn, och det vill vi göra med innovativa produkter som passar många olika människor, och på många olika platser, avslutar Simon Österström.