ANNONS

De tiodubblade marknaden på två år: "Ökat lavinartat"

Grundarna Dr. Dennis Schmoltzii och Manuel Mueller

"Mogen e-handelsmarknad".

ANNONS

Företaget Emma – The Sleep Company är ett Frankfurt-baserat bolag som grundades 2013 och specialiserar sig på madrasser. Bolaget drivs av cirka 370 personer och under 2019 ökade företagets omsättning med 86 procent och landade på 150 miljoner euro, vilket motsvarar runt 1,6 miljarder kronor.

Bolaget har nyligen expanderat internationellt och finns tillgängligt i 23 länder, i Sverige heter bolagets webbutik Emma Madrass. Nu firar e-handelsföretaget en miljon sålda madrasser.

Vi hade räknat med att passera miljon-gränsen någon gång under 2020, men vi lyckades nå denna milstolpe redan under sommaren vilket var mycket tidigare än förväntat, säger Dennis Schmoltzi, medgrundaren och co-vd:n på The Sleep Company, i ett pressmeddelande.

Vi är väldigt glada för våra goda försäljningsresultat hittills i år.

Samtidigt har Sverige blivit en större och viktigare marknad. Emma Madrass gick in i Sverige under 2018 och sedan dess har den svenska marknaden tiodubblats.

Vårt företag har växt oerhört mycket i Norden, och inte minst i Sverige, säger Sahil Mehra, chef för Emma Madrass i Skandinavien.

I år har intresset för säng- och madrassköp ökat lavinartat. Vi ser fortsatt hög tillväxt under de nästkommande månaderna och vill behålla detta momentum för att bli marknadsledande.

I samband med den ökade nätförsäljningen har bolaget höjt ribban och ökat årets försäljningsmål med 20 procent, från 200 miljoner euro till 240 miljoner euro.

Vi ser stora möjligheter i Sverige, som har en mogen e-handelsmarknad. Siffror från Postnords e-handelsbarometer visar att 77 procent av svenskarna handlade på nätet i juli i år. Det är positiva siffror för oss eftersom vår affärsmodell bygger helt på digital försäljning, säger Sahil Mehra.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se