ANNONS

De testade e-handel - nu växer de organiskt: "Är inte mainstream"

Robin Rudholm och två av byråns kreatörer

"Vi har tackat nej".

ANNONS

När pandemin blev en verklighet höll många bolag hårt i sina marknadsbudgetar och prioriterade sin egen överlevnad. Något som påverkade många byråer i marknads- och reklambranschen.

Ett av dem som fick en kalldusch var reklambyrån R3. Men bolaget gav inte upp. Istället för att gråta över den tuffa situationen kavlade det kreativa teamet upp ärmarna, började skapa konst och startade en ny affärsidé - nätbutiken Designed Posters.

LÄS ÄVEN: Pandemin gjorde byrå till e-handlare: ”En experimentlåda”

När vi idag pratar med företaget säger vd:n Robin Rudholm att e-handelssatsningen går jättebra men att man inte tänker växa aggressivt och utmana bjässarna i branschen.

Det går bättre och bättre, men det tar tid att få fart. E-handeln är dock en sekundär del i vår verksamhet, så vi har ingen direkt press. Vi vill att den ska växa organiskt, säger han.

2021 kommer att bli Designed Posters första hela verksamhetsår och vi siktar på att omsätta mellan 500 000 kronor och en miljon kronor. Det är där någonstans vi har budgeterat, och vi ligger i fas än så länge vad jag vet. Det finns en del stora drakar i branschen som har kraft till att annonsera extremt mycket och dra in mycket trafik. Men vi vill nischa oss och lägga mycket fokus på att identifiera och hitta vår kund, och det tar tid. Vi är inte mainstream, vi riktar oss till en lite smalare kundgrupp.

Idag är det en person på företaget som jobbar heltid med nätbutiken, men alla byråns kreatörer som känner att de har tid, lust och inspiration får bidra med postermotiv till nätbutiken.

Designed Posters behöver fokus från någon som kan jobba med kundtjänst, produktion, administrativa uppgifter och att hålla sajten och de sociala kanalerna levande och uppdaterade. Så vi har en person som är ansvarig för e-handeln. Men vår filosofi är att våra prints bara ska finnas hos oss, så det är våra egna kreatörer som skapar och designar de posters vi har och de som har jobbat med våra motiv hittills är sju eller åtta personer, säger Robin Rudholm och tillägger:

Vi har fått en hel del förfrågningar från andra konstnärer, kreatörer och företag som har frågat om att sälja sina verk hos oss. Men vi har tackat nej till dem eftersom vi vill vara unika med vårt erbjudande.

Än så länge ser företaget inte att man kommer att behöva utöka ansvaret över e-handeln till fler personer, men man vill samtidigt inte säga aldrig.

Vi hoppas att e-handeln tar ordentligt med fart i höst, och då får vi se och utvärdera läget igen. För som jag sa så har vi ingen press på oss gällande e-handeln, och dessutom så när vi startade upp sajten under pandemin så var det tufft att driva byrån. Men vi har varit väldigt aggressiva gällande byrån också så nu har vi extremt bra fart och mycket att göra på alla håll, säger Robin.

En del av Designed Posters produkter trycker byrån själva, och en del outsourcas till ett externt tryckeri.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se