ANNONS

De tar upp kampen online - utmanar etablerade jättar

Ägarna Jim Rosengren, Lovisa Tingman och Mikael Söderlindh
Stark tillväxt under fjolåret.

Det klassiska svenska städvarumärket Häxan har trots en lågkonjunktur som fått många konsumenter att hålla hårdare i plånboken, lyckats öka sin omsättning för tredje året i rad. Under 2024 landade omsättningen på 27,7 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med nästan 50 procent jämfört med föregående år.

En betydande del av framgången kan tillskrivas företagets starka närvaro inom e-handeln, som nu står för 30 procent av den totala omsättningen. Häxan driver sedan 2021 sin egen webbutik.

ANNONS

Vår säljstrategi, som kombinerar starka återförsäljare med vår egen näthandel, har visat sig vara framgångsrik, säger Mikael Söderlindh, delägare och vd för Häxan.

Idag finns Häxan representerade hos över 5 000 återförsäljare i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland.

Företaget, som har en historia på över 100 år, togs över av nya ägare år 2020 och drivs sedan dess helt utan externt kapital. De senaste fyra åren har teamet arbetat intensivt med att modernisera varumärket och utöka sortimentet.

Med vår tillväxt, vår förmåga att ligga rätt i tiden och ett starkt, genuint varumärke utmanar vi de traditionella rengöringsjättarna i dagligvaruhandeln, säger Mikael Söderlindh.

En annan viktig faktor bakom Häxans framgångar är deras aktiva närvaro i sociala medier, särskilt på plattformar som TikTok där intresset för städning har exploderat de senaste åren.

Det är tydligt att det finns ett starkt och växande community kring städning i sociala medier där vi på Häxan bidrar med inspiration och tips. Vi ser allt från husmödrar till hipsters som uppskattar och använder våra produkter, säger Mikael Söderlindh.

LÄS ÄVEN: Från strumpförsäljare till e-handelsmagnat: "Jag har bara börjat"

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!