Nu ska de stora nätbokhandlarna i Sverige få en ny konkurrent. Den första februari öppnar Bestories.se upp sina portar till en splitter ny e-handel och ett nytt nätbokskoncept.
Det nya Stockholmsbaserade bolaget grundades av de tre vännerna Tove Lindberg, Jonas Lindqvist och Michael Thunberg. De insåg att marknaden för böcker på nätet i Sverige är enorm men att det inte fanns så många aktörer i branschen. Tillsammans har de byggt ett verktyg som ska hjälpa dem att konkurrera med de etablerade jättarna i bokbranschen.
Det är alltid ett pussel när man ska starta ett nytt bolag. Men vi har den perfekta mixen av personer för att kunna ta upp kampen med de stora aktörerna. Vi är en grupp personer med erfarenhet från både bokförlag, IT-branschen, media, marknad och analys, säger Tove Lindberg, vd på Bestories, till Ehandel.
Hela idén med en digital bokhandel har legat under ytan ett par år. För några år sedan började vi prata om det här, vi är alla otroligt litteraturintresserade, men det var inte förrän vi åkte till den årliga bokmässan i Göteborg som vi satte ner spaden i jorden och började jobba på vårt koncept. Sedan i höstas har vi arbetat med Bestories.se och det har verkligen gått fort. Vi har jobbat i ett tempo av 200 procent, och jag vet inte om någon av oss har sovit någonting under den här perioden. Men vi ger oss sjutton på att lyckas med det här.
Det som ska skilja det nya bokföretaget från de stora konkurrenterna är Bestories sajt och prisgaranti, förklarar Tove. Trion har fokuserat på att ta fram en modern plattform. Eftersom de besitter kunskapen av att ta fram och designa en webbutik samt skapa system som ska hantera hela flödet "bakom e-handeln" har de kunnat dra ner kostnaderna och använda sig av den senaste teknologin.
Våra konkurrenter har system som är kanske 10 till 20 år gamla. Skulle de stora företagen i branschen vilja uppdatera sina system nu så hade det kostat dem massvis med pengar. Men vi har rätt kompetens in-house för att bygga ett management system av den senaste teknologin. Vårt system har moderna lösningar som behövs för att möta kundernas behov och för att kunna hantera hela flödet med e-böcker, ljudböcker och försäljningen av de fysiska böckerna, säger Tove Lindberg.
För oss är också sajtens utseende och layout väldigt viktig, och det tror vi kunderna kommer att uppskatta. Marknaden för barn och ungdomsböcker har gått upp väldigt mycket de senaste åren. Den delen av vår nätbokhandel som kommer att rikta sig mot den målgruppen har vi jobbat mycket på. Vi tror inte på att bara lista "topp tio"-böcker utan kommer att försöka stimulera besökarna på olika sätt.
Kunskapsmixen som trion har tillsammans med ett modernt system ger Bestories utrymme till att hålla kostnaderna låga. Företaget behöver till exempel inte ha lika många anställda eller ta hjälp av byråer och konsulter.
Det låter väldigt enkelt, men en fräsch sajt hoppas vi kunderna i den här världen kommer att uppskatta och välja att gå tillbaka till. Det gör att vi vågar ta upp den här matchen. Vi kommer att sälja samma böcker, men vi vill modernisera nätbokhandeln i Sverige.
Det är en fantastisk rolig utmaning. Jag har levt i en entreprenöriell värld hela mitt liv men aldrig startat något från grunden själv. Men nu var det dags för mig, det har bubblat fram under så många år nu.