ANNONS

De tar sin e-handel över Atlanten: "Rätt tajming"

Filippa Cekander och Sofia Wigen Neye
Bonki/Pressbild

"Hårt jobb och upp till bevis".

ANNONS

Nystartade Bonki är e-handlaren som säljer så kallade känslo- eller samtalskort för barn och familjer.

På korten presenteras olika situationer och scenarion för vidare diskussion, med korta texter såsom ”har du någonsin känt dig utanför – och hur kändes det?” eller ”tänk dig att du bor med en exakt kopia av dig själv – hur hade du behandlat dig själv då?”.

Syftet är att stärka barns självkänsla och självförtroende och samtidigt lyfta kniviga allmänmänskliga frågor som ska engagera både stora och små.

Stora investeringar

Omsättningen för e-handlarens senaste bokslut, för räkensksapsåret 2022/2023, landade på 1,4 miljoner kronor. Men på sista raden blev det rött: -176 000 kronor.

Året innebar utmaningar konjunkturmässigt, vilket har inneburit flera oförutsedda prisökningar från leverantörer och samarbetspartners. Samtidigt har stora investeringar gjorts i marknadsföring och säljaktiviteter, konstaterar e-handlaren i årsredovisningen.

LÄS ÄVEN: Slog miljonen första året – nu har man öppnat i USA

Men det framgår också att bolaget nu gör en internationell satsning, närmare bestämt i USA. Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer om klivet över Atlanten – och kontaktade medgrundaren Sofia Wigen Neye.

Vi har från dag ett vetat att vi vill satsa utanför Sverige. USA är ju inte bara en stor marknad i sig, men också där självhjälp och att prata om känslor är mer utbrett och ostigmatiserat än i Sverige. Mycket av den forskning som finns på emotionell intelligens kommer även från just USA, säger Sofia Wigen Neye till Ehandel och fortsätter:

Det är även den marknaden som vi av familjeskäl står närmast, med ett språk som vi behärskar obehindrat och en kultur vi är väl bekanta med. Det var därför inte ett svårt förstahandsval som exportmarknad.

"Tiden är rätt"

Samtidigt råder en nedgång i ekonomin och många e-handlare sätter hellre foten på bromsen istället för att gasa och expandera. Men Sofia Wigen Neye tror ändå på relativt snabba USA-framgångar.

Allt handlar ju om tajming och spridning. Vi tror att tiden är rätt och har fått positiva första indikationer på efterfrågan. Nu är det hårt jobb och upp till bevis helt enkelt.

Om expansionen blir framgångsrik räknar bolaget med en 40-procentig tillväxt för bolaget redan i slutet av året.

Vi räknar med att fortsätta den tillväxtkurva vi är på idag, plus export. Utöver att vi satsar på en till marknad satsar vi även på återförsäljare i Sverige, vilket bidrar till en positiv utveckling.

Vill ni till fler marknader framöver?

Absolut! Psykisk hälsa och emotionell intelligens är universala frågor. Enligt WHO ökar psykisk ohälsa bland barn och ungdomar på många platser i världen. Eftersom vi vet från våra kunder att våra produkter hjälper många familjer hoppas vi så klart kunna få vara en liten del av lösningen på andra platser också, säger Sofia Wigen Neye.

David Gustavsson
david@ehandel.se