Nätbutiken Gold of Sweden såg dagens ljus 2019 och har sedan dess vuxit med 50 till 75 procent per år. För det senaste räkenskapsåret som slutade den sista juni i år så sålde man för 8,6 miljoner kronor. En tillväxt på 65 procent mot året innan.
Bakom butiken finner vi systrarna Jenny Odén och Hanna Waldenström, som tillsammans byggt upp e-handeln. Delägare i bolaget är även Johan Odén som är guldsmed av tredje generationen och även ägare av Borås Guldsmedja.
Kommer all omsättning via nätet?
Onlinebutiken står för huvuddelen av vår omsättning men våra ringar finns även till försäljning i butik hos Borås Guldsmedja, berättar Hanna Waldenström för Ehandel.
Hanna Waldenström berättar att de är nöjda med såväl omsättning som resultat för 2021/2022. Rörelseresultatet landade under perioden på 1,6 miljoner kronor, upp från 0,6 miljoner året innan. Enligt Hanna så har resultatet följt med omsättningsökningen år till år.
Vi har satsat expansivt inom vår digitala marknadsföring och vi kan även se en positiv effekt av de recensioner och rekommendationer som våra kunder bidragit med. Våra ringar tillverkas i Sverige av återvunnet guld och med kundens val av labbodlade eller naturliga diamanter, vilket vi var först med på den svenska marknaden, säger Hanna Waldenström.
Vad säljer ni mest av?
Vi säljer främst ringar till förlovning och vigsel, våra kollektioner innehåller såväl släta guldringar som ringar med diamanter. Vi ser i dagsläget ett stort intresse för labbodlade diamanter.
Och guldringarna har fortsatt att flyga av hyllorna hos Gold of Sweden, även efter den sista juni.
Den positiva trenden fortsätter för bolaget och vi ser fram emot ett spännande 2023 med lansering av ytterligare kollektioner samt nya medarbetare i teamet, säger Hanna Waldenström.