ANNONS

De stängde av kommentarerna efter reklam med Bianca Ingrosso

Skärmdumpar från den uppmärksammade reaklamfilmen

"Problemet är industrin".

ANNONS

Bianca Ingrosso har vid flera tillfällen samarbetat med e-handelsföretaget Deodoc, som säljer intimhygienprodukter. Nyligen fälldes hennes reklam med den aktuella e-handlaren av Reklamombudsmannen, och nu upprör en kampanjvideo många tittare.

LÄS ÄVEN: E-handlare och Bianca Ingrosso fälls för påhittade påståenden

Den uppmärksammade reklamfilmen publicerades på Deodocs Instagram den första mars, men bara en dag senare var företaget tvunget att stänga av möjligheten av kommentera samt dölja de redan existerande kommentarerna till inlägget.

I klippet rör sig Bianca Ingrosso till musik samtidigt som hon, med klädsel, rörelser och ansiktsuttryck, tolkar menscykeln. Hon visar upp faserna pms, mensvärk, ägglossning och glädjen efteråt.

Videon illustrerar de olika “generella” menstruationsfaserna. Givetvis vet vi att menscykeln är helt individuell och med olika upplevelser för varje kvinna, men det viktiga i frågan är att vi lyfter ämnet och pratar om det. Här gör vi det med en film som visar follikulär fas, ovulation, luteal fas och menstruation, skriver företaget i ett mejl till redaktionen.

I skrivande stund är det omöjligt att komma åt kommentarerna som fick företaget att dra i handbromsen. Men för att få en förståelse för hur allvarlig tonen i kommentarsfältet var tar vi med några exempel som sajten Nyhete24 var snabba med att plocka upp.

Så otroligt problematiskt att sexualisera och förlöjliga menscykeln på detta vis.

Varför ska alltid kvinnan sexualiseras utifrån mannens perspektiv? Som ung förebild Bianca finns oändligt med möjligheter att stå upp för alla tjejer och kvinnor. Fy vilken vidrig reklam...

Någon dag efter att den aktuella videon publicerades har Deodoc lagt upp ytterligare ett inlägg som som visar Biancas tolkning av menscykeln. Det inlägget är fortfarande möjligt att kommentera.

När vi hörde av oss till Deodoc förklarade företaget dock att kritiken inte är kopplad till reklamfilmen, att det verkliga problemet är att "industrin erbjuder menstruationsartiklar av plast".

Problemet ligger inte i hur vi har valt att porträttera menscykelns fyra faser, däremot ligger problemet i att industrin i årtionden har erbjudit kvinnor menstruationsartiklar av plast!

Dessa menstruationsprodukter gjorda av plast och syntetiska material ger många av våra patienter besvär i form av eksem, kontaktdermatit, svamp och allergi. Det är ett riktigt problem och därför har vi lanserat ett skonsammare alternativ.

Men om problemet inte är reklamfilmen, varför har ni då tagit bort och avaktiverat möjligheten att kommentera?

Att vi valde att stänga av kommentarsfältet beror på den enkla anledningen att vi inte accepterar näthat, personangrepp eller att våra plattformar används för att sprida desinformation.

Enligt Deodocs senaste bokslut, som sträcker sig från maj 2019 till maj 2020, ökade omsättningen med 68 procent och landade på 17,5 miljoner kronor. Samtidigt steg resultatet med över 300 procent och uppgick till 2,8 miljoner kronor. Det skriver Resumé.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap