ANNONS

De ställer in mellandagsrean helt - "inser situationens allvar"

Stefan Lebrot, vd på Elon, stoppar mellandagsrean

"Vi vill ta ansvar".

ANNONS

I våra enkäter var det bara en av alla kedjor som berättade att de avstår mellandagsrean i år, nämligen Lyko. Nu har två till givit sig till känna. Först ut var Elon, som ställer in fyndfesten helt och hållet både i butikerna och sin e-handel.

Tillsammans kan vi göra skillnad och som Sveriges största aktör inom vitvaror och hemelektronik vill vi ta vårt ansvar, säger Stefan Lebrot, vd på Elon, i ett pressmeddelande och skickar en passning till kollegorna i branschen:

Vi har beslutat att ställa in den mellandagsrea som vi planerat för i år och vi kommer att följa regeringens uppmaning med förhoppningen om att vi alla inser den nuvarande situationens allvar.

Kedjan bekräftar också för Ehandel att det inte enbart handlar om indragen marknadsföring, eller att man försöker slussa kunderna till e-handeln samtidigt som man har samma erbjudanden i butik.

Vi kommer inte att genomföra någon mellandagsrea i år, inte i butik och inte på elon.se. Under denna period kommer vi att erbjuda bra produkter till bra priser, men inte med samma tryck som var planerat sedan tidigare och vi kommer inte heller att kommunicera rea i några kanaler, säger Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig på Elon och fortsätter:

Våra kunder kan enkelt handla på elon.se och sedan hämta sina produkter utanför våra butiker.

"Är rätt för oss"

Kort efteråt kom också beskedet från Lush Sweden, som säljer handgjord kosmetika, att de ställer in mellandagsrean i sina fysiska butiker.

Med anledning av regeringens och Folkhälsomyndighetens uppmaning till detaljhandeln i förra veckan så har vi på Lush Sweden beslutat att inte ha någon mellandagsrea i våra butiker. Dels för att vi vill kunna garantera vår personal en säker arbetsmiljö, men även för att vi vill ta ansvar och göra det vi kan i dessa tider. Vi står inte heller med problematiken med stora överlager som måste omsättas till likviditet för företagets överlevnad, som förmodligen många andra handlare gör. Vi har därför den ekonomiska möjligheten att kunna ta detta beslut och känner därför att det är rätt för oss, säger John Ramberg, CFO på Lush Sweden, i ett pressmeddelande.

Om det blir någon rea i e-handeln återstår dock att se.

Vad gäller rea online kommer Lush att se över sitt lager för att avgöra om det finns tillräckligt mycket produkter kvar för att ha en rea som varar längre än i några minuter. Vid en eventuell rea online kommer detta att kommuniceras via Lush:s hemsida. Om det inte blir någon rea kommer de produkter som finns över istället att skänkas exempelvis till skyddade boenden, härbärgen eller andra platser, skriver företaget.

LÄS ÄVEN: Trots skarpa uppmaningen – mellandagsrea i butikerna

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap