Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

De sprang förbi 200 miljoner - "ingen skamlös greenwashing”

David Ekelund, vd
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Starkt grepp om marknaden.

ANNONS

Det svenska skoföretaget Icebug rapporterar stora framgångar under det senaste året. Omsättningen steg med hela 37 procent till 226 miljoner kronor, för räkenskapsåret som slutade den sista februari. Och inte bara det, även vinsten tog ett kliv uppåt till 21,7 miljoner, från året innan då sista raden visade 15,6 miljoner.

Varumärkesbyggnad och hög integritet sägs ligga bakom framgångarna.

Vi säljer inte våra produkter med rabattkoder, aggressiv annonsering och skamlös greenwashing. Vi gör det genom att bygga ett starkt varumärke och genom att göra riktigt bra produkter som människor verkligen behöver och som gör det enklare för dem att vistas utomhus, säger Marie Thomasson, e-handelsansvarig på Icebug, i en kommentar till siffrorna.

E-handeln ökade 84 procent

Men en stark ingrediens är också e-handeln, som faktiskt ska ha stått för den största ökningen under året. Under 2021 ökade omsättningen från den egna e-handeln med 84 procent, och sedan 2019 har den vuxit med hela 1100 procent, rapporterar Icebug som dock inte avslöjar exakta siffror.

Att vi fortsätter växa är förmodligen bara en konsekvens av att vi gör rätt saker. Vi strävar aldrig efter att växa och tjäna så mycket pengar som möjligt, vi strävar efter att göra det som är bäst för planeten. Företag pratar aldrig om vikten av att minska konsumtionen, men det måste kunna finnas andra existensberättiganden för ett företag än att generera mer vinst till aktieägarna, säger David Ekelund, vd och medgrundare av Icebug.

Icebug grundades i Göteborg 2001 och ska enligt egen utsago vara marknadsledande inom skor med grepp.

Dela artikeln: