Hemmafixarkedjans moderbolag Jula Holding summerar nu 2019, som ska vara det första “riktiga” verksamhetsåret för koncernen som består av Jula, Hööks och Jula Hotell & Konferens.
2019 var ett historiskt år då vi passerade flera milstolpar. Redan när verksamheten startade på gården Jultorp för över 40 år sedan fanns tankar på långsiktig expansion. 1984 startade Jula Postorder AB (nuvarande Jula AB), med mig som delägare, därefter har jag utvecklat varuhusekedjan till det som finns idag, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef, i ett pressutskick.
Omsättningen för verksamhetsåret 2019 landade på 8,2 miljarder kronor med ett resultat på 750 miljoner.
Vi är givetvis stolta över utvecklingen under 2019, koncernen utvecklas starkt och brett. Vi ser redan nu lönsamma och effektiva synergier mellan de olika verksamheterna, säger Joachim Frykberg, vd på Jula Holding.
Den fysiska handeln inom koncernen ska just nu se “en stor omsättningsökning” men det är e-handeln som ökar mest, konstaterar företaget som tidigare denna månad meddelade att de börjat med treskift.
LÄS ÄVEN: Superhögt tryck på e-handeln – nu tvingas man införa treskift
Vi kan konstatera att vi går väldigt starkt i tuffa tider, så även under coronapandemin. Samtidigt måste vi vara ödmjuka inför krisens omfattning och oförutsägbarhet, säger Karl-Johan Blank.
Samtidigt meddelar man att Jula under 2020 kommer att öppna minst tio nya varuhus. Hööks kommer att öppna fem nya butiker och Julas Centrallager i Skara kommer att byggas ut med 28 000 kvadratmeter.