Efter framgångarna på Amazon i Europa valde svenska Linum att ta steget även till USA i början på 2020. Men det dröjde inte länge förrän pandemin slog till med full kraft, något som satte hela satsningen på paus.
I samband med utbrottet av Covid-19 i mars och april släckte Amazon ner i princip hela deras ordinarie verksamhet. Under den här perioden handlade de enligt egen utsago enbart med sjukvårdsrelaterade produkter och det exkluderade ju självfallet vårt utbud, säger Sofie Rejler Arvidson, Digital Business Manager på Linum, i ett pressmeddelande.
I september fick man dock äntligen kicka igång igen på den amerikanska marknaden och gör nu ett omtag för att etablera sig på allvar. Man uppdaterar såväl sin produktkatalog som shop, samt drar igång marknadsföringen på riktigt.
Genom att vässa produktkatalogen, skapa relevant innehåll och återuppta marknadsföringen, är min bedömning att vi åter är på banan. Det kommer att dröja ytterligare någon vecka innan vi är helt igång försäljningsmässigt, men vi tar oss dit gradvis, säger Sofie Rejler Arvidson.
"Är en utmaning"
Hon berättar att man under höstmånaderna också kommer att öka takten på den europeiska marknaden. Ett konto är även registrerat på den svenska delen av marknadsplatsen, som fortfarande går i väntans tider på sin premiär.
Det har hänt mycket på Linum de senaste två åren där bolagets digitala tillväxttakt och numera ganska nätta och nischade utbud är två faktorer som sticker ut. Att driva Amazon-affären framåt är en utmaning, men vi tror att våra förutsättningar att fortsätta öka under 2021 är riktigt goda, säger Sofie Rejler Arvidson.