ANNONS

De skulle styra upp logistiken - nu radar e-handlarna upp sig

Två av Logistifieds tre grundare: Michael Hartzell och Staffan Bååth

Börjar med TPL.

ANNONS

Med ambitionen att göra logistiken, bland annat hos e-handelsföretag, mer flexibel och kundanpassad, lanserades Logistified i början av sommaren. Bakom företaget står trion Staffan Bååth, Michael Hartzell och Anton Svensson, som alla tidigare har arbetat på e-handelsföretaget Nordic Nest.

LÄS ÄVEN: De lämnade Nordic Nest för att styra upp Sveriges e-handelslogistik

Outnorth och Hatstore ombord

Ett knappt halvår senare står det klart att det finns flera e-handelsföretag som delar Logistifieds uppfattning om att e-handelslogistiken behöver utvecklas.

Det har gått över vår förväntan får vi ödmjukt säga. Vi hoppades att det fanns ett behov av våra tjänster och nu ser vi att det stämmer, vilket är väldigt kul. Vi har nu hjälpt och hjälper ett antal bolag inom e-handel, retail och industri samt driver en kurs inom logistik på IHM Business School i Stockholm, berättar Michael Hartzell, vd på Logistified, i ett mejl till Ehandel.

Utan att gå in på några exakta siffror meddelar Michael Hartzell att ett antal handelsföretag - däribland Outnorth, HorseOnline, Hatstore, Färggrossisten och Naturbokhandeln - valt att ansluta sig till Logistified. De får konsultation inom bland annat lagerhantering och automation, för att på så sätt förbättra sin interna logistik.

Det är givande att hjälpa bolag i olika storlekar och faser.

"Insatser på rätt behov"

Logistifieds grundare tror att deras erfarenhet av att arbeta på e-handelsföretag har gett dem en fördel i jakten på kunder.

Vår konsultation bygger på ”gå och se” vilket gör att vi förstår och ser friktioner i den interna logistikens flöden och funktioner. Insatser läggs på så vis på rätt behov vilket kunderna uppskattar.

Någon särskild iakttagelse ni har gjort hittills?

E-handel har lite bilden av att köra med stängda dörrar kontra till exempel industrin. Vi hoppas och tror att det är mer öppet på gång för att ta in nya influenser.

E-handlaren vill ha kunden i fokus men samtidigt skjuter tillväxten i höjden, lagret är plötsligt fullt och man hamnar i tidsnöd. Att då veta sina potentialer och tillhörande synergier i logistiken och samtidigt inte tappa den dagliga styrningen och kontrollen i detaljerna, är ofta en övermäktig utmaning. Att ta hjälp i god tid handlar om att välja väg och att skapa förutsättningar för att sätta kunden i fokus.

"Glöm inte utbilda!"

Michael Hartzell råder alla e-handlare att kontinuerligt se över sin logistik och att ha ett tydligt syfte och en plan för hur man vill utveckla den.

Gör personalen delaktig, jobba med relationer och glöm inte utbilda dem i logistik, sammanfattar han.

Hur ser era planer annars ut för 2020?

Hjälpa fler kunder till mer effektiv intern logistik och lagerhantering via konsultering. Vi har även precis lanserat ett TPL-ben då efterfrågan funnits. Följden blev att vi nu har en lagerlokal och en uppsättning för kunder som vill ha en trygg och nära relation för sin e-handelslogistik.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap