ANNONS

De ska växa med 12 miljoner i år: "En tillväxtresa"

Anne Enger, Chief Marketing Officer, på Great Earth
Great Earth

"Relevant och intressant utifrån ett internationellt perspektiv".

ANNONS

Vi skrev nyligen om svenska hälsokosthandlaren Great Earth – grundat för 35 år sedan och som sedan länge säljer hälsokost på nätet – och om deras internationella expansionsplaner.

I mitten på maj så tog de in 13 miljoner kronor för att finansiera de ambitiösa planerna. Marknaden för kosttillskott ökar stadigt i Skandinavien, enligt bolaget. Den svenska tillväxten har de senaste åren legat mellan 4 till 6 procent – och omsätter nu 3,3 miljarder kronor. Samtidigt tilltar sugen efter handlarens vitaminer och mineraler. Under förra året ökade företaget sin försäljning med 27 procent.

Nu berättar Anne Enger, Chief Marketing Officer, på Great Earth att målet är att öka omsättningen med 12 miljoner i år.

Företaget omsatte 66 miljoner kronor i fjol, vi har nyligen anställt fyra personer och siktar nu på 78 miljoner i omsättning i år. Vi är på en tillväxtresa och därför vill vi investera i aktiviteter som gör detta möjligt, säger hon.

Vilka marknader vill ni till?

Först vill vi växa på hemmamarknaden, Norden, och först ut är Finland och Norge. Men vi har planer på att gå in i flera marknader och vi står inför en tillväxtresa där vi har säkrat lån på 11 miljoner kronor via Nordea och Europeiska investeringsfonden. Utöver detta har även ägarna gått in med två miljoner kronor för att expansionsplanerna ska kunna bli verklighet.

Hon påstår att företaget satsar på ingredienser av högsta kvalitet och att sju av tio produkter är producerade i Norge för att minska klimatutsläppen. produkter

Även om det är dyrt var det ett självklart beslut för att minska vår klimatpåverkan ytterligare.

Great Earths produkter finns i dag hos 1206 återförsäljare, däribland apotek, hälsokostbutiker – och hos andra e-handlare.

Våra produkter, det vi står för och vår filosofi, tror vi är relevant och intressant utifrån ett internationellt perspektiv – därför är vårt mål att växa och bli globala, men det första målet är att bli starka i Norden, säger Anne Enger.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap