Det händer att e-handlares sajter kraschar. Ehandel rapporterade exempelvis nyligen om att Nelly.com kraschade i samband med att man lanserade en ny kollektion av Bianca Ingrosso. Och i slutet av september så gick Bubbleroom ner efter ett släpp med en kollektion av influencern Lovisa Wallin.
LÄS ÄVEN: Biancas kollektion kraschade Nelly.com – 30 000 kunder stod i kö
Under black friday genom åren finns det också flera exempel på när svenska webbshoppar har slutat fungera till följd av överbelastning.
Men det vill svenska startup-upppstickaren Brink ändra på. De erbjuder en API-baserad Saas-plattform som ska motverka överbelastning, rapporterar Breakit.
Efter att ha pratat med flera handlare får man känslan av att tekniken rör sig framåt men att det är svårt att hänga med. De får budskapet från sina leverantörer att "det är så här och inte går att göra något åt". Som kund är det svårt att syna och man får ofta acceptera och leva med det, säger vd:n Kristian Tysander till Breakit.
LÄS ÄVEN: Släppet kraschade Bubblerooms kassa: ”Nytt försäljningsrekord”
I ett pressmeddelande marknadsför sig Brink så här:
Brink Commerce är en headless e-handelsplattform som klarar av att skala linjärt. Vi fyller bara på med mer underliggande infrastruktur. Det tar aldrig stopp. Det är därför vi kallar den för "uncrashable".
Tekniken ska alltså inte gå att knäcka, enligt grundarna. Bakom bolaget står Kristian Tysander, Marcus Ljungberg och Patrik Antonsson. Mest medialt känd i trion är Kristian Tysander, med en bakgrund som teknikchef på klockhandlaren Daniel Wellington. I fjol började Brink att att få in sina första e-handelskunder. Bolaget tog även in 8 miljoner kronor från Filip Tysander och Wellstreet.
LÄS ÄVEN: Svensk e-handelsplattform tar in över 8 miljoner – Filip Tysander bland investerarna
Och nu är det dags igen. Den här gången stänger startupen en kapitalrunda på runt 20 miljoner. Bland investerarna återfinns bland annat Nakd-grundaren Jarno Vanhatapio – och Axel Arigatos grundare Albin Johansson.
Nu står troligen Tyskland för dörren som nästa marknad att ge sig in i. Och bolagets självförtroende känner inga gränser.
Nu har vi bevisat det, vilket ligger till grund för den andra rundan. Nu handlar det om att stärka teamet och förbereda oss för nästa steg. Vi ska fylla på med utvecklare och vissa funktioner och kompetens där vi kommer att bli starka på marknadssidan, säger Kristian Tysander till nyhetssajten.