ANNONS

De ska slå 20 miljoner i år - backas av H&M-profilen

Jörgen Andersson (Foto: LinkedIn) och Linn Frisinger

"Har valt att göra det lite annorlunda".

ANNONS

För två veckor sedan skickade e-handelsföretaget Swedish Stockings, som tillverkar strumpbyxor av spillmaterial, ett öppet brev till sin bransch. Grundarna Nadja Forsberg och Linn Frisinger bjöd in sina konkurrenter att höra av sig till dem för att diskutera hur de tillsammans kan förändra strumpbyxors livscykel och göra den mer hållbar.

LÄS ÄVEN: De vill förändra branschen i grunden – uppmanar i stor kampanj

Partnerskap är det nya ledarskapet. Vi har omfattande kunskap och tydliga processer på plats när det gäller hållbar produktion, något vi gärna delar med oss av till andra varumärken, sade Linn Frisinger.

Nu avslöjar Di att Swedish Stockings är, förutom en revolutionär i strumpbyx-kedjan, "ett framgångsrikt e-handelskoncept som växt med lönsamhet".

Tillväxten har hittills skett organiskt och under det senaste räkenskapsåret landade företagets omsättning på cirka 15 miljoner kronor, samtidigt som man gick med vinst. Och i år siktar bolaget på att slå 20 miljoner kronor i omsättning.

När det gick upp för mig att vi kastar 8 miljarder strumpbyxor per år så kände jag bara att det måste ju finnas något bättre, en bättre lösning för den här produkten, säger Linn Frisinger till sajten.

Linn Frisinger är majoritetsägare av Swedish Stockings som även stöttas av H&M-profilen Jörgen Andersson, och Lasse Karlsson som grundade Cheap Monday, Monki och Weekday.

Jag tror på idén och jag tror på människorna bakom idén. Som investerare och som delägare så tror man ju att det här kommer ju att bli en bra affär. För alla. Människorna, planeten och ägarna. Swedish Stockings ska växa med lönsamhet och vi ska känna oss stolta över det vi bygger, säger Jörgen Andersson, tidigare global marknadschef för Uniqlo samt Director Brand and New Business på H&M.

Man skulle säkert kunna "rampa upp" det här och gasa genom att ta in pengar, men vi har valt att göra det lite annorlunda. Det får ta tid men det ska växa med kvalitet.

Enligt Linn Frisinger ska Swedish Stockings bli mer än ett modevarumärke. Målet är att förändra och göra avtryck i branschen.

Vi kommer inte att sluta flyga eller köpa strumpbyxor, men vi ska kunna göra det på ett bra sätt. Och det är det vi vill visa, avslutar Linn Frisinger.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap