Golfbollar hamnar ofta i vattenhinder, alltså den irriterande golfdammen. Plupp och bollen är borta. E-handlaren Out of bounds, med bas i Mölndal utanför Göteborg, insåg att det här är något som man kan tjäna pengar på. Deras affärsidé går ut på att låta en dykare ta upp golfbollar i vattenhinder. Sedan säljer de bollarna på nätet.
Sedan 2019 har bolagets försäljning mer än fördubblats till närmare 42 miljoner kronor förra året. Resultatet snuddade förra året vid 6 miljoner, från drygt 3 miljoner året innan. Nu köper man även konkurrenten Droppbollen, som har jobbat med motsvarande affärsupplägg som Out of bounds.
Ska till fler länder
Vi bestämde oss för att ta reda på mer om vad det här förvärvet betyder och fick svar från marknadschefen Alexander Edsmyr. Han konstaterar att omsättningen nu förstås ökar, och att den väntas uppgå till 55 miljoner i år. En ökning med runt 13 miljoner, mot i fjol. Men vad man köpte företaget för vill han inte berätta, av affärskritiska skäl.
Dels boostar vi tillväxten av försäljningen mot slutkund, när de tidigare kunderna till Droppbollen börjar handla hos oss. Men lika viktigt är att den tidigare ägaren fortsätter jobba med dykning nu för Out of bounds räkning. Vi har som målsättning att öka antalet samarbetsklubbar där vi dyker efter golfbollar. Men då behöver vi hela tiden fler dykare. Så det blev två flugor i en smäll, säger Alexander Edsmyr till Ehandel.
Kommer förvärvet medföra några förändringar i organisationen?
Vi utökar med ett dykteam till och kan skala upp samarbeten mot fler golfklubbar. Däremot kommer vi inte driva vidare Droppbollen som varumärke utan allt mot slutkund integreras i Out of bounds varumärke och marknadsföring, så inga större skillnader internt.
Ska ni till fler marknader nu?
Vi har en plan på vilka marknader som vi ska lansera både försäljning och samarbeten med klubbar på. I dagsläget säljer vi till golfare i Sverige, Danmark, Nederländerna, Belgien, Tyskland och Österrike. Men vi dyker även efter golfbollar i Spanien. Ett dykteam är faktiskt där just nu och plockar bollar, säger Alexander Edsmyr och fortsätter:
När det är is på många banor här hemma är det perfekt att åka söderut. Nästa strategiska marknad att gå in på är Frankrike och troligen en satsning på Norge, vilket vi nu har bättre förutsättningar att lyckas med.
"Tuff tid för många"
Han medger att det samtidigt är en tuff tid för många företag i golfbranschen. Lågkonjunkturen står för dörren och golfarna håller hårdare i sina plånböcker, liksom alla andra konsumenter.
Det är en tuff tid för många i golfbranschen, inte minst för de som säljer golfutrustning. Tyvärr ser vi konkurser och minskande trender även i vår bransch. Så det är väldigt roligt att vi fortsätter växa trots att vi ser att golfmarknaden är på nedgång just nu.