ANNONS

De ska hjälpa Lyko med B2B-satsningen: "En dröm"

Rickard Lyko och Henrik Danielsson
"Ett viktigt komplement".

Det är kanske inte så känt att skönhetsjätten Lyko driver, förutom e-handelsbutiken Lyko.com, även business to business-verksamheten Lyko Professional - ett dotterbolag med två fabriker i Sverige.

Inom B2B-delen tillverkas skönhetsprodukter för frisörbranschen, men man jobbar även med varumärken som endast erbjuds till professionella frisörer. Lyko Professional låter alltså auktoriserade frisörer koppla upp sig till den låsta e-handeln och klicka hem produkter och verktyg.

Nu krokar Lyko Professional arm med frisörkedjan Headon, som också har en egen produktserie och en kreativ hub.

Det här är inte bara ett avtal, utan ett partnerskap byggt på gemensamma visioner och ambitioner att lyfta branschen till nästa nivå. Lyko Professional delar vår syn på att skapa innovationer och möjligheter för frisörer, samtidigt som vi stärker våra kundrelationer, säger Henrik Danielsson, grundare och vd för Headon.

ANNONS

Headon grundades 2002 i Malmö, av Henrik Danielsson. Kedjan har vunnit flera priser, bland annat som Årets Frisörföretag och Årets Arbetsgivare, båda utdelade av branschorganisationen Frisörföretagarna.

Och det var så sent som i mars i år som Headon tog ett nytt steg i sin utveckling och lanserade den egna professionella serien veganska hårvårdsprodukter.

Partnerskapet mellan Lyko Professional och Headon innebär bland annat att Headon ska hjälpa Lyko Professionals att vidareutveckla den egna produktlinjen "Add Some Colour".

Att kunna vara med och påverka produktutvecklingen från grunden är en dröm för oss. Det här partnerskapet handlar om att bygga något hållbart och innovativt för framtiden, säger Henrik Danielsson.

Headon ska dessutom utveckla och leda utbildningar för Lyko Professionals nordiska team, både i Sverige och internationellt. Det nämnda teamet består av tekniker, frisörer och medarbetare inom Lyko Professionals varumärken.

Avtalet skapar nya strategiska möjligheter, skriver Lyko. Genom datadrivna samarbeten, ökad synlighet och ett stärkt partnerskap inom retail och e-handel öppnas nya sätt att nå och inspirera kunder.

Fantastiskt roligt att våra färgprodukter lever upp till Henrik Danielssons och Headons höga krav på kvalité. Deras kreativitet och kompetens är ett viktigt komplement för att Lyko Professionals ska kunna attrahera fler frisörer att gå över till Add Some Colour, säger Rickard Lyko, vd och grundare av Lyko.

Samarbetet drar igång den 21 januari 2025.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap