De ska göra kunder till medlemmar – med unika betalsätt

Kedjan först ut med konceptet.

Betalbolagen går en hård kamp om att få ta plats i handlarnas kassor, både online och offline. Nu hoppas Walley att deras nya koncept, där ett medlemsskap kopplas till mer förmånliga betalalternativ, ska charma branschen - och konsumenterna.

Kort sammanfattat handlar det om ett lojalitetsprogram, där medlemsregistrering ska kunna ske med bara en enda knapptryckning. Efter att detta är gjort får man som medlem tillgång till unika betalsätt man annars inte hade fått, exempelvis två månaders kostnadsfri betalning.

Annons

För handlarens del innebär också lösningen att man kan anpassa den efter sina behov. Och först ut att ta tjänsten i drift är XXL. De gör det under egna varumärket XXL Pay.

XXL Pay är designat för att ge konsumenterna en smidig och förmånlig betalupplevelse, samtidigt som XXL kan öka kundlojaliteten. De känner sina konsumenter bäst, och genom att kunna skräddarsy den nya lojalitetslösningen tror vi att vår teknik tillsammans med deras kunskap om konsumenterna kommer skapa en förmånlig upplevelse för både XXL och deras kunder, säger David Hägg, produktchef på Walley, i en kommentar.

"Ett teknikskifte"

Betalbolaget menar att det finns en del kvar att göra för att omvända de e-handelskonsumenter som i dag är skeptiska till kundklubbar. En stor del av den negativa inställningen härrör till att det helt enkelt är för knepigt att gå med i olika kundklubbar och därmed behöva hantera en massa inloggningsuppgifter.

Detta är ett teknikskifte i utvecklingen av kundlojalitet. Vi har fokuserat mycket på enkelhet för konsumenterna, då många upplever att det är för krångligt att signa upp sig i kundklubbar. Vi har sett att handlare som lyckas med sitt lojalitetsprogram kan öka kundlojaliteten avsevärt. Vår långsiktiga vision är att fortsätta hjälpa dem med detta genom att utveckla fler lojalitetslösningar, säger David Hägg.

Lösningen är främst tänkt att användas för handlare med redan etablerade kundklubbar.

Annons