Under första veckan i december 2020 lanserade Linda Stoltzhammar och Anna Hellström e-handelsföretaget Comfydence. Där säljer duon absorberande trosor som ersätter engångsskydd för mens, svett och inkontinens.
Vår målsättning är initialt att 150 000 kvinnor ska köpa våra trosor, och om dessa kvinnor ersätter bindor, trosskydd eller tamponger med vår produkt under endast en dag per månad kommer det att sparas 5,4 miljoner engångsskydd på bara ett år, säger Anna Hellström till Ehandel.
Det stora målet är att förbättra utbudet av användbara och hållbara hygienprodukter för kvinnor, och för Anna och Linda är därför allt från design och hållbara material till återanvändbara förpackningar ett stort och viktigt fokus i framställningen av produkterna.
Vi är först i Sverige med att lansera denna produkttyp och har utvecklat våra egna modeller som till stor del är sydda i ekologisk bomull, säger Anna Hellström och tillägger:
Nu är det dags att vi pratar öppet om kvinnors vardag och hittar nya lösningar. Det är dags för revolution.
Den första produkten, kallad "Period Panties", har ett inbyggt skydd som suger upp vätska samt en fuktspärr som hindrar läckage.
På en månad har företaget sålt några hundra par Period Panties och efterfrågan har ännu inte mattats av.
Vi märker att engagemanget kring Comfydence ökar och det börjar skapas mer och mer intresse kring våra produkter, säger Anna Hellström.
Det är väldigt viktigt för oss att skapa en nära kontakt med våra köpare och lära oss mer om deras attityder, preferenser och synpunkter så att vi kan utveckla både varumärket och produkterna för att växa.
För att satsa helhjärtat på sin idé hoppade både Linda och Anna av sina karriärer och fasta jobb.
Vi har en genomarbetad budget och affärsplan. Vi har kalkylerat kostnaderna noggrant och tagit höjd för att skapa både uthållighet och struktur för att kunna växa. En stor del av budgeten är avsatt till marknadsföring och det har även varit viktigt att hitta en logistiklösning som är effektiv och ekonomisk.
Vi har en långsiktig vision om att etablera produkterna, varumärket och gå i bräschen för innovation och hållbarhet inom intimhygien - det går före att sälja kortsiktiga volymer.
Tänker ni att ni ska ta in kapital?
Vår affärsmodell bygger på att växa organiskt och med eget kapital. Det kan så klart ändra sig med tiden, men som vi ser det nu har vi inte bara en affärsidé vi gillar utan också ett tydligt eget varför. Det är otroligt kul att arbeta med något som kan göra skillnad på riktigt.
Comfydence lager och distribution har sin bas i Västgötska Borås. Den primära försäljningskanalen är den egna e-handeln, men tanken är att Period Panties ska kliva ombord hos återförsäljare inom en framtid.
Våra trosor är helt nya för många kvinnor och det kan finnas frågor kring hur de fungerar, ser ut och känns. För oss är det viktigt att nå ut till fysiska återförsäljare där kunden kan se underkläderna på nära håll.
Eftersom både mens, inkontinens, svett och kissläckage berör de allra flesta kvinnor är det viktigt att betona att vår produkt inte är ett medicinskt hjälpmedel som bara kan köpas i apotekskanalen. Vi hoppas på att sälja via exempelvis sportaffärer, underklädesbutiker, butiker för gravida och nyblivna mammor. Det kan också handla om att bryta in i en ny kategori eller säljkanal – exempelvis hygienhyllan med underkläder och hos gymkedjan.
Företaget hoppas även på ett nära samarbete med idrottsföreningar för tjejer.
Vi vill underlätta för tjejer som sportar. Annas dotter spelar fotboll i vita matchshorts och vi har sett ett behov av mensskydd som håller tätt och ger skydd – så att tjejer inte känner sig hindrade av mensen i sin utövning, säger Linda.
Vi hoppas på att hitta föreningar som vill stötta sina kvinnliga medlemmar och bryta tabun kring mens. Vi kan se många olika alternativ på samarbetsformer och vi håller nu på att jobba igenom några alternativ som innebär win-win, både för föreningen och oss.
Comfydence började med att fokusera på den svenska marknaden, men långsiktigt vill man nå ut till flera Europeiska länder.
Vi har börjat med att lansera i Sverige, vilket vi är mitt uppe i och vill ha en stabil struktur och försäljning innan vi expanderar till andra marknader. Men när vi gör det kommer vi i första hand att fokusera på Europa.
Vi tror att potentialen till en början är störst i Nordeuropa där det finns ett utbrett intresse för hållbarhetsaspekten, men eftersom vi säljer via webben är vi inte begränsade geografiskt.
Finns det någon konkurrens internationellt?
I länder som Tyskland och Frankrike finns det etablerade varumärken med liknande produkter men vi vill erbjuda bättre funktion, en bättre förpackning - en återanvändbar "wetbag" som alltid ingår, och ett större urval modeller för många olika kvinnor och deras behov.
Att förenkla kvinnors vardag är grunden till det nystartade företaget. Därför har man från start valt att hjälpa till på välgörenhetsfronten. Idag doneras 10 kronor, för varje såld trosa, till organisationen WaterAids arbete mot mensfattigdomen och rätten till sanitet och rent vatten i världen.
Vilka mål har ni för 2021?
Kortsiktigt satsar vi på att komma upp till en nivå som innebär att vi kan plocka ut lön för vårt arbete och fortsätta vårt partnerskap med WaterAid. De har vissa kriterier på olika nivåer av samverkan med dem och vi har satsat riktigt högt för att vara ett nystartat bolag, avslutar Anna Hällström.