I slutet av förra året så meddelade bokjätten Adlibris att de skulle bygga ett nytt lager. E-handlaren har skrivit på ett nytt 10-årigt avtal och stannar därmed i Morgongåva, och en ny logistikanläggning på 17 000 kvadratmeter ska stå klar nästa år.
Investeringen stärker vår position som en av de ledande e-handlarna och den största bokhandeln i Norden, sade företagets vd Jonas Karlén i ett tidigare uttalande.
LÄS ÄVEN: Så blir e-handlarens nya jättelager: ”Toppklass”
Att det nya lagret skulle komma med automation är förstås ingen chock för någon, men nu berättar bokjätten lite mer om vad som står på menyn. Man har nämligen signat med de leverantörer som ska hjälpa till att bygga upp det nya lagret.
Det första namnet är nog inte heller en chock för någon, utan Adlibris hoppar på Element Logic-tåget som otaliga andra e-handlare. En leverantör som förstås innebär att det handlar om ett robotiserat Autostore-lager i grunden.
Adlibris är en imponerande aktör inom bokhandelsbranschen och vi ser med stor entusiasm fram emot att bistå dem i deras fortsatta resa och utveckling, kommenterar Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sweden.
Men vad mer har man kokat ihop på lagret? E-handlaren berättar att man också ska jobba med aktörerna SGA samt Nöjd AB. Den sistnämnda ska fixa packautomationen och SGA ska bygga upp bansystemet på lagret. Och bolagen är inte okända för Adlibris, som exempelvis jobbat med SGA sedan 2017.
Vårt långvariga och framgångsrika samarbete med SGA och Nöjd AB har varit en förutsättning för en effektiv och hållbar e-handelsverksamhet, och vi är glada över att fortsätta utvecklas tillsammans. I och med valet av Element Logic får vi en beprövad, erfaren och flexibel automationsleverantör som gör oss ännu bättre på att erbjuda våra kunder en leveransupplevelse i toppklass, säger Jonas Karlén.
Adlibris har de senaste åren omsatt runt 2 miljarder kronor per år.