I förrgår så kom facit på årets första kvartal. Ehandel hade tidigt rapporterat om mörka moln inom e-handeln och enligt Svensk Handel backade näthandeln med 13 procent under första kvartalet. Och under mars månad sjönk den med hela 17 procent.
LÄS ÄVEN: E-handelns kraftiga ras fortsätter – ”omsättningen blir lägre i år”
Nu kommer dock en rapport, från den populära betaltjänsten Swish, som pekar på det motsatta. Enligt betalbolaget, som har runt 8 miljoner användare och 300 000 anslutna företag, så ökade e-handeln rejält under mars månad.
Swish verkar gå mot strömmen när det kommer till utvecklingen i e-handeln. Från vårt håll har det allt annat än stannat av, och antalet Swish-betalningar i e-handelssegmentet har tvärtom ökat med nästan 50 procent i mars jämfört med föregående år, säger Urban Höglund, vd på bolaget bakom Swish.
I rena kronor ska det samtidigt var en ökning med 83 procent.
Det är ett tydligt tecken på att Swish blivit svenskarnas favoritsätt att betala med på nätet, säger Urban Höglund.
Eftersom Swish är ett relativt nytt betalsätt inom e-handeln så gissar vi att detta bidrar till den starka tillväxten. Att betalbolaget inte ser en stagnering betyder alltså förmodligen att fler väljer Swish när de handlar online.