Ett flertal annonser på både Google Shopping, Facebook och kanske i ytterligare någon kanal. Det är en vanlig situation för många e-handlare numera. Idag lanseras dock ett nytt verktyg, Feed Rocket, med syftet att e-handlarna ska kunna samla all sin marknadsföring på ett och samma ställe. Den första marknaden som får tillgång till verktyget är Norden, detta trots att Feed Rocket är baserade i Tyskland
Ställde frågor till e-handlarna
Tanken är alltså att e-handlarna ska kunna se alla sina marknadsföringskanaler i ett flöde och på så sätt skapa en så kallad universell katalog. Denna kan sedan anpassas automatiskt för respektive marknadsföringskanal, vilket skaparna menar är det som skiljer Feed Rocket från andra liknande verktyg.
- Vi började ställa frågor. Vi pratade med dussintals e-handelsföretagare och marknadsförare för att förstå vilken som var den svåraste delen av deras arbete. Vi lärde oss att de spenderade mycket tid på att optimera sin produktkatalog för olika marknadsföringskanaler, när de i själva verket ville fokusera på sin marknadsföringsstrategi och på att förbättra prestandan för sina kampanjer, förklarar Sofia Simões de Almeida, chef för Feed Rocket, i ett pressmeddelande.
Nordens e-handlande befolkning lockade
Att produkten får Norden som sin första marknad är inte en slump.
- Skälen till att Feed Rocket lanseras i Norden först är både rationella och känslomässiga. På den rationella sidan är de nordiska länderna bland de mest avancerade e-handelsnationerna. Här finns den högsta internetpenetrationen ( i genomsnitt 92 procent) och mer än 60 procent av befolkningen handlar online. Detta skapar en dynamisk marknad, som är öppen för innovation. På den emotionella sidan så gjorde vi tester över hela Europa, men i Norden hittade vi människor som var väldigt öppna för att pröva våra olika iterationer och ge feedback. Det var också här vi hittade våra första kunder, säger Sofia Simões de Almeida.