ANNONS

De säljer världens mest innovativa BH - nu storsatsar de på e-handel

Cecilia Kadar, grundare
Foto: Ipomia/Linkedin

En cysta och ett cancerbesked blev startskottet för hennes e-handel.

ANNONS

Idén om Cecilia Kadars företag, Ipomia, kom till henne efter att hon fött tre barn. Hon skulle just fylla 40 år.

Jag fick en cysta under perioden mellan mina två barn och kände inte igen mina bröst efter den avlägsnats, då bestämde jag mig för att återställa mina bröst till vad de en gång var, för att återfå självförtroendet som kvinna och känna mig mer som mig själv igen. Senare fick min mamma bröstcancer och då kändes Ipomia ännu viktigare.

Ipomia såg snart dagens ljus efter att Cecilia gjort en bröstförstoring och behövde bära en medicinsk bh, som var allt annat än bekväm eller vacker. Samma typ av bh som de kvinnor som opererat sig för bröstcancer bär.

Varifrån fick du idén till namnet Ipomia?

Ipomia är ett namn inspirerat av blomman Morning Glory och dess latinska namn Ipomoea, som betyder "fästa mig vid dig/tillgivenhet", som härrör från löven som täcker och skyddar blomman. Som att omfamna, jag tänker som att omfamna dina bröst med våra bh:ar, som är vackra och sensuella och har samma stöd och komfort som de medicinska behåarna på marknaden, säger hon.

En av företagets bh:ar har vunnit pris som världens mest innovativa, på en underklädesmässa i Paris.

Nästa steg för företaget är att storsatsa på e-handel. Hittills har den största delen av försäljningen bestått av B2B, alltså att sälja till kliniker.

Men nu ska vi uppgradera hemsidan och fokusera på marknadsföring.

Cecilia Kadar är grundare och vd för bolaget och med sig på resan har hon några delägare, bland annat, Melika Zavareh, designer och två plastikkirurger.

Vi jobbar nära varandra för att utveckla produkterna i förhållande till marknaden. Per Hedén, (kirurg, red anm) ligger till exempel bakom ett nytt patent, som gör storleken mer precis. Idag händer det att man inte riktigt vet vilken storlek man får efter en operation.

Cecilia Kadar har ett förflutet från marknadsföringsbranschen och IT-branschen, men hamnade i underklädesbranschen efter en, som sagt, självupplevd historia.

Cecilia gjorde sin bröstförstoring på Akademikliniken i Stockholm, hos kirurgen Riika Velthem, som idag är en av delägarna i bolaget.

Men när jag fick se vad för bh jag skulle bära, i flera månader, efter operationen, kände jag att det måste gå att få känna sig fin även om man är nyopererad. Och det höll Riika med om och när jag frågade om hon ville vara med och utveckla en unik bh så ville hon det.

Cecilia Kadar har många tankar om hur hon ska skala upp och utveckla sin e-handel.

Till exempel finns det en andrahandsmarknad för alla de bh:ar som inte längre passar efter en bröstrekonstruktion. Jag skulle vilja starta en stiftelse som samlar in bh:ar och skänker dem vidare. Våra underkläder är inte tänkta som enbart läknings-bh:ar utan de kan användas lång tid efteråt.

Ipomia säljer inte bara underkläder utan även badkläder, så att nyopererade patienter kan vara på badstranden från dag ett om de vill.

Idag omsätter bolaget cirka 2,5 miljoner kronor, varav den svenska marknaden står för en miljon kronor.

Vi säljer i USA, Europa, Tyskland, Spanien, Sverige och i Finland, helt utan marknadsföring ännu så länge. Idag består 20 procent av vår omsättning av e-handel. Vi har ökat varje år.

Ipomia har varit sponsor för bröstcancerförbundet och vill gärna satsa mer på sponsring och att synliggöra varumärket i en bredare krets.

Har ni några konkurrenter som också säljer läknings-bh:ar? 

Nej, inte direkt. Självklart finns det också många tråkiga medicinska läkningsbhåar, men inte som dessutom har väldigt bra stöd samtidigt som man känner sig vacker och ”normal”. Melika Zavareh som är min co-founder och Creative Director har gjort ett otroligt arbete med att få ihop krav och önskemål från såväl kirurger och de medicinska teamen runt patienten samt självklart patienterna själva för att få till Ipomias kollektion med bra antibakteriella material som gör minsta möjliga avtryck på miljön också samt de patent som är en del i Ipomia support system.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se