Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

De säljer sin e-handel efter två år: "Ser att kapital krävs"

Grundarna Hannah Molin och Lina Thunberg
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Bara att sätta sig bakom ratten och gasa vidare".

ANNONS

Varumärket och e-handeln Anyhere som lanserades 2019 är till salu. De väckte uppmärksamhet när samtliga kvinnliga gäster på influencern Margaux Dietz bröllop bar bolagets pyjamasar.

Men nu öppnar grundarduon Hannah Molin och Lina Thunberg för att hitta nya ägare till deras skapelse, som säljer pyjamasar med en klassisk skandinavisk design och eftersträvar att hålla en hög kvalitet.

En lyckad strategi med resultatet att både influencers och kunder gärna delar innehåll i sina sociala kanaler när de bär Anyhere, skriver bolaget.

Redan första året omsatte bolaget 211 000 kronor, men gjorde en förlust på 189 000 kronor. Men under 2020 sjönk omsättningen till 82 000 kronor och förlusten uppgick till 162 000 kronor.

Ehandel tog kontakt med duon bakom Anyhere för att få mer information om beslutet att sälja.

Omsättningen sjönk under 2020, vad ligger bakom det tappet och vad har det spelat för roll i beslutet att öppna för nya ägare?

Beslutet kring att sälja togs redan 2019 men med anledning av pandemin valde vi att avvakta gällande försäljning av bolaget. Bolaget har således inte aktiverats aktivt under 2020, därav tappet, skriver Hannah Molin i ett mejl.

Bolaget har hittills valt att inte ta in något externt kapital.

Vi ville äga bolaget själva och utmanas i att växa organiskt men ser framåt att kapital krävs för att Anyhere ska kunna växa och få det genomslag som de förtjänar.

Ägs helt av grundarna

Man har fortsatt att utveckla bolaget hela tiden och har upprättat allt från relationer med återförsäljare, lager, samarbeten med leverantörer, varumärkesplattform, e-handel och förpackningskoncept.

Varumärket Anyhere kommer således med ett tydligt proof of concept, skalbart produktsortiment och en global e-handel med kunder i Sverige, Schweiz, Norge, Spanien och Storbritannien. En ytterligare bonus är att bolaget ägs i sin helhet av grundarna och man har aldrig tagit in externt kapital. Den eller de som nu ska ta över bolaget kommer helt enkelt bara kunna sätta sig bakom ratten och gasa vidare på den framgångsväg Hannah Molin och Lina Thunberg lagt grunden för, skriver de.

Men Hannah Molin och Lina Thunberg stänger inte dörren helt. Till Ehandel säger de att de kan tänka sig att stanna kvar i företaget, även efter att en ny ägare tagit över.

Vi är öppna för samtal beroende på köpare. Det finns möjlighet att ta över bolaget helt eller att nuvarande ägare kan vara kvar i någon form, avslutar Hannah Molin.

LÄS ÄVEN: Deras e-handel blev global – ”alla bar pyjamas”

Dela artikeln: