Dålig lönsamhet, avsaknad av grundläggande utrustning och schemaläggning för en trygg arbetsmiljö. Det är den svidande kritiken som last mile-bolaget Movebybike riktar mot Foodora när man i dag meddelar att man sagt upp samarbetet med plattformen.
Det är vårt ansvar att förarna har alla verktyg som krävs för ett tryggt arbetspass. Vi ser betydande brister i Foodoras rutiner, där våra förare riskerar sin arbetsmiljö, säger Lisette Hallström, vd för Movebybike.
Mer konkret handlar det om att Movebybike har en policy där man kräver schemaläggning på 14-dagarsbasis, samt fast lön till den anställde. Det är något som inte går att uppnå med Foodora, skriver de.
Man säger även arbetskläderna ska brista i såväl kvalitet som anpassning efter olika väderförhållanden.
"Styr åt motsatt håll"
Totalt tappar man omsättning om 500 000 kronor i månaden, men det operativa resultatet förbättras med 200 000 kronor i månaden med anledning av det avslutade samarbetet.
Vägen mot lönsamhet är riktningen på vår karta och detta partnerskapet styr åt motsatt håll, varför vi har beslutat att avsluta samarbetet, säger Lisette Hallström.
Foodora å sin sida håller inte alls med om kritiken och menar själva att en prishöjning och försämrad kvalitet ledde till att man prioriterade sina egna bud före leverantören. Se deras fullständiga svar här nedan.
LÄS ÄVEN: Foodora slår tillbaka mot kritiken: "Deras kvalitet har försämrats"