På torsdagen stod det klart att Matsmart tar in 400 miljoner kronor i riskkapital för att växla upp sin expansion, på stora marknader i Europa.
Utöver SEB Private Equity och Exor Capital har många av bolagets övriga befintliga ägare också deltagit i rundan, däribland: Gullspån, Re:Food Invest och Blume Equity.
De häftiga prisökningar som nu präglar mathandeln har placerat Matsmart i en guldsits. Affärsidén går ut på att sälja prispressade matvaror, med korta utgångsdatum. Och efterfrågan på billig mat har slagit i taket, inflationens spår. Det tycks dessutom finnas ett stort sug efter konceptet, även utanför Sverige.
50 miljoner pund
Ehandel ville veta mer om den internationella storsatsningen, bland annat vad Matsmart har för långsiktig målsättning. Peter Beckius, COO, svarar så här:
Målet just nu är att fortsätta växa på de stora marknader där vi finns, alltså i Tyskland och Storbritannien. 2021 växte vi över 400 procent i Tyskland, från 33 till 174 miljoner, säger Peter Beckius, som numera delar vd-posten med grundaren Karl Andersson på Matsmart, och tillägger:
Samma takt är förstås svår att upprätthålla, men vi räknar med en brant uppåtgående kurva. I Storbritannien siktar vi på att omsätta över en halv miljard, eller 50 miljoner pund, om tre år.
Vad siktar ni på för omsättning i Sverige i år?
I Sverige ska vi växa, men också fokusera på lönsamhet. Här är vårt klimatsmarta och automatiserade lager en nyckel till framgång. Vi får se när exakt vi når svarta siffror men prognosen ser god ut. Omsättning ligger på runt en miljard just nu. Vi vågar inte sia om årsresultatet, men vår tillväxt ligger just nu på cirka 25 procent, jämfört med förra året.
Varför tror du att det går så bra för er just nu?
Det korta enkla svaret är kanske att vi har ett hållbart erbjudande som folk har råd med. Det finns en vilja och fokus i konsumentbranscherna att ta hand om överskott och potentiellt svinn och konsumenterna har ett stort engagemang för klimatfrågan, samtidigt som de i högre utsträckning ser över sina kostnader.
På frågan om huruvida bolaget även siktar på att expandera utanför Europas gränser, till exempelvis USA, är svaret att det just nu inte finns några sådana planer.
"Hitta fler hjältar"
Framåt konstaterar Peter Beckius att det finns tusentals utmaningar.
När man växer snabbt ställs man inför nya situationer hela tiden. Man växer ur sätten man gör saker på och måste hitta nya vägar. Och vi behöver ju hela tiden hitta fler hjältar som vill jobba hos oss. Rekrytering är ett konstant stort fokus på hela bolaget.
Men delägaren SEB Private Equity är än så länge mycket nöjt med sin investering.
Matsmarts erbjudande, nämligen att sälja hållbara produkter till prismedvetna kunder ligger helt i linje med vårt investeringsfokus. Vi behöver fler hållbara bolag som växer för omställningen till en cirkulär ekonomi. Och vi ser fram emot att fortsätta stödja Karl, Peter och deras team på deras tillväxtresa i Europa, kommenterar Maria Bilkenroth, investeringschef, SEB Private Equity.