Wall of Art i Stockholm är en e-handel som drog igång 2017. Bakom bolaget hittar vi paret Annika Hultgren och Nicklas Claesson.
Mellan startåret och 2021 ökade omsättningen från 130 000 kronor till 9,9 miljoner.
Så hur har det gått sedan dess? Jo, nu har e-handlarna ramat in sitt bokslut för 2023. Och Wall of art fortsätter att växa. Men det gör även förlusten.
- Nettoomsättning: 18,6 miljoner
- Rörelseresultat (EBIT): -1,6 miljoner (-1,4)
- Rörelsekostnader: -20,3 miljoner (-14,7)
- Soliditet (%): 55,3 (69,4)
Grundarna nämner de ökade kostnaderna i bokslutet och pekar på orsaker.
Vi har haft en fortsatt positiv tillväxt trots ett utmanade år för handeln generellt. Verksamheten märker av ökande kostnader framförallt inom frakt och produktion i och med omvärldsfaktorer och inflation. Vårt mål är att fortsätta arbetet med att etablera oss på våra nya marknader och ha en stadig tillväxt framåt, skriver de i bokslutet.
Affärsupplägget går ut på att man låter konstnärer ta fram motiv som e-handlaren sedan gör om till affischer. Det rör sig om allt från fotografier till illustrationer, målningar och grafisk design.
Det började med att medgrundaren Annika Hultgren bestämde sig för att måla egna tavlor till parets gemensamma lägenhet. Anledningen: Hon tyckte att posterutbudet var allt för torftigt och generiskt.
Nu återstår det att se om e-handlaren får ordning på sina kostnader och om den kan vända de röda resultatsiffrorna. Men växer gör man uppenbarligen i stadig takt.
LÄS ÄVEN: Deras omsättning rekordökar: ”Älskade Annikas konst”