Att få snurr på e-handeln tog tid, speciellt när det var en sekundär del i bolagets verksamhet.
Det finns en del stora drakar i branschen som har kraft att annonsera extremt mycket och dra in mycket trafik. Men vi vill nischa oss och lägga mycket fokus på att identifiera och hitta vår kund, och det tar tid, sade Robin Rudholm, vd på R3 och Designed Posters, till Ehandel i en tidigare intervju.
Men nu har det gått ett par år och e-handeln har genomfört tre hela verksamhetsår. Så vi hörde av oss till Robin, för att höra hur det går.
Under 2023 hade vi ingen utveckling på Designed Posters. Vi hade mycket att göra på R3 reklambyrå och dessutom var vi underbemannade under en period. Så Designed Posters fick lite för lite uppmärksamhet och begränsad annonseringsbudget. Designed Posters ligger som ett dottervarumärke till R3, säger han.
"Gör allt själva"
Men 2024 har hittills varit en mer positiv period för e-handelsverksamheten, berättar Robin.
I slutet av 2023 bestämde vi oss för att satsa lite mer på Designed Posters. Så 2024 har hittills gått bra! Vi har successivt bara sålt mer och mer. Och vi har mer än dubblat förra årets siffror redan. Vi märker en större efterfrågan på våra produkter och vi har satt nya rekord per månad de fyra senaste månaderna.
Han avslöjar att webbutiken närmar sig en miljon kronor i år.
Och vi har givetvis högre ambitioner nästa år.
Hur skiljer ni er från era konkurrenter?
Vår USP är att vi gör allt själva. Vi är en reklambyrå i botten där våra kreatörer gör alla våra motiv. De finns ingen annanstans. De säljs enbart hos oss. Så vi blir betydligt mer unika och exklusiva än många av våra kollegor i branschen. Vi erbjuder också färganpassning. Vissa kunder kanske har en speciell inredning och söker en exakt ton för att matcha. Dessutom trycker vi on demand, på det finaste papper från Hahnemühle. Vi vill ju att vår produkt skall vara premium. Av den anledningen har vi även börjat med inramad canvas som är otroligt fin.
Sverige är ännu bolagets primära marknad, men e-handeln har nått kunder i flera andra länder.
Totalt har vi sålt till 10 till 12 länder hittills. Den norska marknaden är den som vi utöver Sverige fokuserar på just nu. Vi tittar även på Holland och Finland för 2025, avslutar Robin Rudholm.