Den svenske tech-entreprenören Jason McMillion tillsätts som vd för secondhandsajten Used By, som ägs av modebolaget Odd Molly sedan slutet av 2019. Han tillträder tjänsten den 2 november.
LÄS ÄVEN: Odd Molly köper secondhand-aktör för över 11 miljoner
Jason McMillion är vd och grundare av en data- och analysbyrå, och dessförinnan har han bland annat jobbat med online- och web management och utveckling på Gymgrossisten. Nu ska han ta ett nytt grepp om Used By och utveckla konceptet.
Jason startade sin första e-handelsverksamhet 1999 när e-handeln knappt existerade. Han har sedan dess startat flertalet egna bolag och även arbetat som försäljningschef för Bodystore.com och Nelly Kids (på den tiden inom MTG och CDON). Sedan 2014 driver han bolaget Need Insights som analyserar konsumentbeteende och hjälper både e-handlare och retail till bättre kundupplevelse och konvertering, säger Johanna Palm, CFO och vice vd på Odd Molly, till Ehandel.
Med lång erfarenhet från e-handel, teknikbolag och analys tror vi att Jason, tillsammans med övriga teamet, kan skapa en positiv utveckling för Used By.
Förra hösten förvärvade Odd Molly även modevarumärket Hunkydory som nylanserades i somras. Nu har man släppt Hunkydorys första kollektion under Odd Mollys regi, som man säljer via varumärkets e-handel samt genom ett antal återförsäljare.
Nu satsar man mycket på marknadsföring, allt från influencer-samarbeten och liveshopping till utomhuskampanjer och TV-reklam. Men att satsa på marknadsföring i så många olika kanaler kostar, och det är därför inte en självklarhet för bolag som redan kämpar med resultat och likviditet. När pandemin slog till valde dock Odd Molly att se det förändrade läget som en möjlighet.
Pandemin har påverkat mediabranschen, liksom många andra branscher, hårt och efterfrågan på mediautrymme minskade generellt vilket ledde till att vi har kunnat ta del av rabatterade priser, säger Johanna Palm.
I våras syntes Odd Molly med rörligt material på såväl TV som i andra kanaler och under augusti hade vi en stor utomhuskampanj för Hunkydory, bland annat på bussbaksidor och stora digitala skärmar. Vi håller också på att utveckla vårt sätt att arbeta med influencer-försäljning.
LÄS ÄVEN: Nya affären räddar Odd Molly – vänder till vinst
Ni satsar mycket på andra saker som fastighetsförvärv, nylansering av Hunkydory och utveckling av Used By. Har man lite "tappat hoppet" för Odd Molly som varumärke?
Vi tror väldigt mycket på Odd Molly. Det är ett starkt varumärke med tydlig stil och en högst relevant story. Hållbarhetsfokuset är stort i allt från materialval till processer. Samtidigt är vi jätteglada över våra tillskott Hunkydory och Used By. Alla våra varumärken är lika viktiga för oss, svarar Johanna.
Förutom stora satsningar på alla led inom sin B2C-verksamhet har Odd Molly även gjort en hel del för sin grossistverksamhet.
LÄS ÄVEN: Därför köper Odd Molly fastigheter: ”Inga avsikter att lämna”
Vi har tagit stora kliv mot en digital affärsmodell, vilket vi är glada för idag. Vi har gjort vår B2B-affär betydligt mer digital. En återförsäljare kan idag göra sina inköp hos oss på ett väldigt inspirerande sätt utan ett fysiskt möte, avslutar Johanna Palm.