ANNONS

De översätter ingredienser: "Ska bli lika självklara som Klarna"

Grundarna Lena Skiba och Viktor Morin

"Majoriteten söker redan efter informationen".

ANNONS

Skinfo startades i fjol av ett Stockholmsbaserat team som tyckte att kosmetikaprodukters innehållsföretckningar hos de flesta företag är alldeles för svårtydda om man sedan tidigare inte har någon form av kemisk kunskap. Så företagets affärsidé blev att automatisera översättning av ingredienser till ett klarare språk.

Skinfo är en oberoende aktör som arbetar för att öka produktens insyn i kosmetikaindustrin. Vi är ett team med erfarenhet av dataanalys, mjukvaruutveckling och vetenskaplig forskning, skriver företaget på sin sajt.

Idag har Skinfo en databas med runt 30 000 ingredienser och information om deras syften, funktioner och möjliga hälsoeffekter. E-handlare som Skincity och Moss & Noor är några av dem som redan har hoppat på tåget och översatt ingredienserna på en del av sina varumärken.

Hur går det till rent praktiskt? 

E-handlaren skickar produkternas ingredienser (de som alltid finns men som få verkligen förstår) via vårt API. Då "översätter" vi dem automatiskt på en sekund och förklarar deras syfte, egenskaper, verksamma ämnen, allergener och så vidare, förklarar Lena Skiba, vd på Skinfo, för Ehandel.

Vi är först i Sverige med detta vilket är superkul och hoppas det ska bli lika självklart och förtroendeingivande som att ha Klarna integrerat på sin sajt.

Varför kan inte e-handlaren lika gärna göra detta själv? 

Informationen blir varken objektiv eller opartisk för konsumenten om e-handlare gör det själva. Majoriteten söker redan information om ingredienser utanför sajten de handlar från och spenderar mycket tid på att förstå dem. Med Skinfo behåller man kunden på sidan vid köptillfället genom snabbtillgänglig och trovärdig info, säger Lena Skiba.

Informationen om ingredienserna som Skinfo har tagit fram är baserad på uppgifter från myndigheter och förordningar som EU:s officiella databas för kosmetiska ingredienser, European Chemicals Agency, Swedish Society for Nature Conservation, Astma & Allergy Association samt publicerad forskning om ämnen. 

Hur bedömer ni hur mycket information som ska vara med i varje beskrivning?

Under sommaren testade vi endast ord, men vi har övrig info tillgänglig. Nu läggs längre beskrivande mening in, vitaminer, aktiva ingredienser, allergener och så vidare, säger Lena Skiba och tillägger:

Snart kan man även personifiera informationen så att den blir synlig oavsett vilken sajt du besöker där Skinfo är integrerad.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap