E-handelsföretaget WePoPoP startades 2013 i Göteborg av Chalmers-studenten Bruno Lindberg. Och webbutiken WePoPoP.com såg dagens ljus samma år. Bruno Lindberg driver WePoPoP tillsammans med sin fru Mirjana Lindberg och företaget flyttade till Arvika 2018.
Företaget säljer popcorn och tillbehör och trots den nischade inriktningen, så har omsättningen sakta men säkert klättrat uppåt. I dag omsätter bolaget 2 miljoner kronor med en vinst på cirka 200 000 kronor (2021/2022).
Vi har kämpat på sedan 2013 och växer stadigt varje år. Alltid roligt att komma i kontakt med andra popcornälskare, säger Bruno Lindberg till Ehandel.
Bruno brinner uppenbarligen för popcorn och i början av året så kom nyheten att WePoPoP storsatsar på en ny popcornfabrik i Arvika. Företaget ska satsa runt 9 miljoner kronor på den nya lokalen och ambitionen sägs vara att bygga nordens största popcornfabrik. Detta arbete ska dock tyvärr vara pausat "till följd av kraftigt ökande priser på stål och plåt", meddelar Bruno.
Är all försäljning popcorn-relaterad?
Ja, allt fokus är på popcorn och att underlätta för den som vill njuta av popcorn av världsklass, säger Bruno Lindberg.
Hur mycket går via e-handeln?
Cirka 75 procent av försäljningen går via vår egna e-handel.
Under förra året så skrev WePoPoP ett avtal med Coop Värmland för att sälja sina popcorn i dagligvaruhandeln, något som alltså ökat den fysiska närvaron för varumärket. Företagets popcorn går nu att köpa i lösvikt via automater i butikerna.
Våra popcorn kommer från producenter och bönder från hela världen som brinner för popcorn. Med högkvalitativa majstyper och beroende på hur man lagrar popcornen får man olika karaktärer som också påverkar smaken, sade Bruno Lindberg i samband med Coop-samarbetet.
Popcornkärnorna importeras alltså från hela världen. Vi frågade också Bruno Lindberg vad framtidsplanerna för företaget är.
Att bli världens mest älskade och respekterade popcornvarumärke, svarar han.