ANNONS

De omsatte mer än 5 miljoner i fjol - dubblade omsättningen

Alice Stenlöf, Antonija Mandir och Linn Ahlborg
ANNONS

Många bolag hade stora planer för 2020, men så fort alla hade firat in det nya året kom pandemin och paralyserade stora delar av samhället. PR- och marknadsföringsbranschen är ett av de segment som fick sig en kalldusch när företagen fick dra i handbromsen och prioritera sin överlevnad istället för att följa sina marknadsplaner.

Ett flertal byråer fick kämpa i motvind, och många influencers vittnade också om att många jobbuppdrag försvann över en natt. Men krisen rörde inte alla profiler. När vi kikar närmare på hur det egentligen gick för en del influencers under föregående år ser vi att många av dem ändå har lyckats hålla huvudet ovanför vattenytan, och en del har till och med gjort stora vinster.

Idag har vi samlat några aktuella profiler som under 2020 omsatte mer än 5 miljoner kronor.

Alice Stenlöf, med över 400 000 följare på Instagram och nära 180 000 prenumeranter på Youtube, slog igenom med podden "Har du sagt A får du säga B" som hon drev tillsammans med Bianca Ingrosso. Sedan dess har hon gjort ett flertal framgångsrika samarbeten med olika företag, bland annat med Guldfynd som beskrevs som en ”enorm succé”. Hon har även varit med i tv-programmet "Let´s dance" och släppt ett eget modevarumärke A-Dsgn, som är minst sagt populärt och säljer slut så fort något nytt lanseras.

I rapporten beskriver bolaget, Alice Stenlöf AB, sin verksamhet och upplyser att man bedriver "bloggverksamhet, annonsplatsförsäljning, marknadsföring, reklaminlägg och diverse konsultuppdrag inom mode och make-up på olika sociala medier som influencer".

Sett till utfallet har bolaget lyckats hålla sig på en stabil nivå under året. Omsättningen ökade med cirka 6 procent och uppgick till runt 6,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet minskade dock med 22 procent, men höll sig kvar på vinst och landade på 3,8 miljoner kronor.

Den Covid-19 pandemi som har rådit under räkenskapsåret har drabbat vissa delar av bolagets verksamhet negativt, medan andra delar av verksamheten har klarat sig utan påverkan, skriver man i årsredovisningen.

Linn Ahlborg och Antonija Mandir är två profiler som dubblade antingen omsättningen eller vinsten i sina bolag.

Linn Ahlborg, som har över 650 000 följare på Instagram och nästan 480 000 prenumeranter på Youtube, driver också ett eget modevarumärke - LXA The Label - sedan den 25 augusti 2020. I årsredovisningen skriver man att rapporten avser Linns närvaro på sociala medier samt hennes blogg- och vloggverksamhet, men uppmärksammar varumärkets lansering vilket tyder på att man räknar med e-handelssatsningen i rapporten.

Under 2020 lanserades klädmärket LXA by Linn Ahlborg. Under räkenskapsåret har bolaget inte påverkats nämnvärt av virusutbrottet. Styrelsen och företagsledningen följer aktivit utvecklingen av Covid-19 och vidtar löpande åtgärder för att begränsa effekten, skriver man i rapporten.

Under 2020 ökade omsättningen i Linn Ahlborg AB med 100 procent och summerades till drygt 5,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet flög samtidigt med över 200 procent och uppgick till 4 miljoner kronor.

Antonija Mandir har nära 360 000 följare på Instagram och över 350 000 prenumeranter på Youtube. Hon har också en hel hög av framgångsrika samarbeten bakom sig med allt från stora och välkända varumärken till mindre och nischade. Vi har bland annat rapporterat om hennes samarbete med Lohilo som slog alla förväntningar.

För några veckor sedan blev det även officiellt att Antonija är en av huvudpersonerna i den nya realityserien ”Svenska powerkvinnor” som kommer att sändas på Viaplay, Viafree och TV3. Hon vann också nyligen titeln "Årets Youtuber" i den årliga sociala medie-galan Heyou Awards. Och i en nyligen genomförd intervju med författaren Martin Svensson, som står bakom ett flertal kända influencer-biografier, berätta Martin för Influens att Antonija Mandir är en av de svenska profiler som han skulle vilja jobba med en dag.

Enligt bolagsverket driver Antonija tre företage; Mandir Media AB, Ohairo Beauty AB och Antonija Mandir AB. Det senare anges som moderbolaget, och har endast siffror för 2020 registrerade och Ohairo Beauty har inga siffror rapporterade alls. Mandir Media AB har däremot avslutat två räkenskapsår, och beskrivs som "verksamhet inom produktion av film, reklam, marknadsföring, försäljning av kläder och accessoarer samt social marknadsföring".

Under 2020 ökade omsättningen i Mandir Media AB med 71 procent och landade på 6,5 miljoner kronor. Och rörelseresultatet gjorde också ett ordentligt lyft och växte med 93 procent och uppgick till 2,7 miljoner kronor.

Antonija Mandir AB har endast registrerat en omsättning för 2020 som uppgick till cirka 2,6 miljoner kronor.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se