Som ni kunde läsa i flera artiklar på Ehandel igår så gick den stora shoppingdagen Singles Day av stapeln. Rea-dagen börjar få genomslag i Sverige men det är ingenting mot hur det ser ut i Kina, Singles Days födelseplats.
LÄS ÄVEN: Singles Day större än någonsin i Sverige – Amazon med på tåget
Förra året sålde Alibaba, som står för en stor del av e-handeln i Kina, för runt 330 miljarder kronor ($38,4B) under den stora dagen. Siffran för i år har nu kommit in och rapporteras vara runt 650 miljarder kronor ($74,1B). Detta är dock en sanning med modifikation då man nu räknar hela perioden 1-11 november, inte bara Singles Day.
Det verkar alltså, som i fallet med Black Friday, att Singles Day vuxit sig för stor för endast en dag, så man firar nu över en längre period. Alibaba sägs ha haft två shoppingfönster då kunderna hade möjlighet att fynda, och man har sedan räknat ihop hela perioden runt dessa.
Även om siffrorna inte går att jämföra rakt av så menar Alibabas vice ordförande och medgrundare att allt pekar uppåt för Kina.
Den kinesiska ekonomin har studsat tillbaka till samma nivå som före pandemin, säger Alibaba vice ordförande Joe Tsai, i en kommentar till rekordsiffrorna.
Alibaba vill förstås locka in fler e-handlare i sitt ekosystem, speciellt västerländska, och även svensk media har fått siffror från den stora dagen. De konstaterar bland annat att 800 miljoner kunder och 250 000 varumärken deltog under årets shoppingfest. 31 000 av varumärkena ska ha varit internationella.
Över 2,32 miljarder beställningar hanterades samtidigt av Alibabas logistiknätverk Cainiao Network. En siffra som rapporteras vara nära den totala mängd paket som skickades i Kina under hela 2010. Som mest inkom 583 000 beställningar per sekund.
Årets 11.11 visar möjligheterna som den kinesiska marknaden presenterar för varumärken, återförsäljare och småföretagare världen över, säger Michael Evans, President Alibaba Group, i ett pressutskick.