Vi har tidigare berättat om Kicks framgångar under det fjärde kvartalet i fjol. Nu meddelar Kicks Group att man under 2023 ökat försäljningen med dryg 5 procent. Totalt omsatte koncernen runt 4,6 miljarder kronor under fjolåret.
Och det är inte bara det fysiska som rullar på.
Ser man till framgångsfaktorerna vill jag peka på våra investeringar i både digitala och fysiska kanaler som genererat ett betydande mervärde för kunden men framförallt en fantastisk, kundfokuserad insats från våra medarbetare, säger Carola Lundell, Executive Vice President, Kicks Group.
Exakt resultat kommenteras inte mer än att det ska ha stärkts med 10 procent, jämfört med året innan. 2022 så låg rörelseresultatet på 45 miljoner kronor för Kicks Group, men med en miljon minus på sista raden.
Koncernen meddelar att man under 2023 lyckats få till synergieffekter mellan e-handelsförvärvet Skincity och Kicks.
E-handeln har fortsatt att ta andelar samtidigt som butikerna uppvisar en positiv tillväxt. Dessutom är det glädjande att vi under det gångna året lyckats skapa kostnadssynergier mellan Skincity och Kicks för ett bättre resultat.
Under året har man även fått en ny ägare i danska Matas, något Ehandel rapporterat om tidigare. Detta ska också bidragit till ett bättre erbjudande för kunderna.
Vi ser redan att vi tillsammans har en bättre möjlighet att tillgodose kunderna med ett bredare sortiment, nya varumärken, snabbare och mer inspirerande online-shopping samtidigt som vi behåller vårt fokus på personlig expertrådgivning och service, säger Carola Lundell.