Allt fler marknadsplatser breder ut sig även i Sverige – ett land där enskilda e-handelssajter alltid har varit dominerande. Men 2020 tog som bekant Amazon klivit över till den svenska marknaden.
Och nu tar även My Mall större tuggor av marknadskakan. På marknadsplatsen säljs allt från heminredning till leksaker och träningskläder.
Omsättningen för det första halvåret 2022 uppgår till närmare 13 miljoner kronor. Det uppges, enligt ett pressmeddelande, vara en ökning med 263 procent, jämfört med samma period förra året. Det är också 2 miljoner mer, än helårsresultat för 2021.
Vi utvecklades bättre än marknaden inom alla våra produktkategorier under både Q1 och Q2. Men det osäkra omvärldsläget har påverkat försäljningen negativt. Och vi är övertygade om att vi annars hade sett en ännu högre tillväxttakt, kommenterar Håkan Jonsson Bodvar, vd på My Mall.
Flera har haft problem
Ehandel ville veta mer och bad honom att utveckla sitt resonemang. Vad är det egentligen som talar för högre tillväxt framåt, trots en skenande inflation, höjda räntor och därmed minskad köpkraft.
Flera marknadsplatser har senaste tiden haft problem med säljare och produkter av låg kvalitet, med uteblivna eller felaktiga leveranser. My Mall fortsätter därför att satsa på säljare med hög leveransförmåga och attraktiva produkter inom alla prissegment, ett exempel är Decathlon (fransk sportkedja, som även säljer på CDON reds. anm.), som började sälja på mymall.se under juni.
Hittills i år har man fått över 17 000 nya kunder. Målet är 45 000 nya kunder för helåret och en ökad tillväxttakt.
I snitt tillkommer två till tre nya säljare på plattformen varje vecka. Vi har flera spännande lanseringar på gång, inom kort kommer bland annat Grillkung att börja sälja sina produkter via oss.
Tittar på tredjeparts-tjänster
En betydande del av framgången är att man erbjuder nya och attraktiva produkter, hävdar vd:n. Och att man är selektiv. Valet av säljare och samarbeten görs noggrant.
Vi tittar även på hur de uppfyller sina kund- och leveransåtagande för att säkerställa en hög kvalitetsnivå i alla led. Vi ser också att andelen återkommande kunder ökar, vilket tyder på att de uppskattar vårt erbjudande, säger han och fortsätter:
Vi kommer att fortsätta växa tillsammans med ännu fler, nya säljare på plattformen. För att underlätta integrationen och locka ännu fler namnkunniga säljare har vi börjat titta på tredjepartstjänster som Sello och Sharespine.
Han ser att det fortsatt finns ett stort utrymme att växa på den svenska marknaden. Men framöver ska man även undersöka möjligheterna för en expansion till de nordiska marknaderna.
Redan idag har vi påbörjat internationaliseringen genom att samarbeta med europeiska säljare som framöver kommer underlätta för oss när vi tar klivet ut på andra marknader.
LÄS ÄVEN: Svenska marknadsplatsen med 300 säljare går mot 10 miljoner i år