ANNONS

De ökar med 20 procent: "Har vuxit 16 000 centimeter"

Grundartrion Douglas Heidergren, Olivia Beke Rothschild och Markus Hjelm

Ska inta fler marknader.

ANNONS

Samtidigt som det råder pandemi och handelskris i landet rapporterar Hyber, hyrtjänsten för barnprodukter, ett tydligt uppsving i medlemsantalet samt en försäljningsökning med 20 procent, räknat från första februari och jämfört med samma period i fjol.

Sedan läget blev mer allvarligt har vi upplevt en högre efterfrågan på vår tjänst. Vi har gjort ett bra första kvartal och det ser ut som att vi kommer tredubbla antalet medlemmar i vårt community under 2020, säger Douglas Heidergren, medgrundare och vd på Hyber, till Ehandel.

Mitt i denna dramatiska period passar bolaget på att rekrytera nya medarbetare.

Vår plan är att dubbla teamet i år. I takt med att våra medlemmar växer i antal kommer vi växa vårt team. Det gäller främst tech, medlemssupport och marknad, säger Douglas Heidergren.

Men trots att konsumentbeteendet har skiftat snabbt i år, till att bli mer hållbart och efterfrågan av vår produkt har ökat, är det viktigt för oss att vi är ödmjuka inför effekterna i omställningen av marknaden.

Så sent som förra veckan lanserade Hyber en ny hemsida och en uppdaterad grafisk profil.

Den nya visuella identiteten lanserades i förra veckan, men vi har förberett oss länge. Allt som man idag ser på vår hemsida är nytt, inklusive vår logga och vårt framtagna Hyber-typsnitt. Syftet med den nya identiteten är att ge Hyber en stadig varumärkesgrund som lyfter fram de positiva saker som kommer med att hyra kläder istället för att köpa nytt, säger Olivia Beke Rothschild, medgrundare och varumärkesansvarig på Hyber.

Vi har fått enormt många positiva reaktioner och glada tillrop men det viktigaste nu är att bygga igenkänning långsiktigt. Hyber har äntligen fått den varumärkesplattform den förtjänar för att kunna bygga tjänsten vidare och kunna möta den ökande efterfrågan. Den pågående krisen har dessutom visat oss på ett kraftfullt sätt att vi alla kan göra små saker för att göra planeten bättre och när många gör det tillsammans kan vi göra stor skillnad.

Hyber startades 2016 av grundartrion Douglas Heidergren, Olivia Beke Rothschild och Markus Hjelm. Än så länge fokuserar företaget endast på den svenska marknaden, men trion sneglar åt en större expansion.

Vi siktar på att öppna i resten av Norden inom de kommande 12 till 18 månaderna. Våra partnervarumärken är starka i Norden och vår produkt passar många marknader. De nordiska konsumenterna ligger lite före kurvan när det kommer till hållbarhet och är öppna för nya konsumtionsmodeller, säger Douglas Heidergren och tillägger:

De senaste månaderna har vi faktiskt haft mer intresse från nya varumärken utanför Norden, vilket vi tror är en effekt av den aktuella situationen.

Under 2018 ökade omsättningen med hela 217 procent och landade på 539 000 kronor, men samtidigt dök resultatet rejält. Rörelseresultat (EBIT) sjönk från minus 772 000 kronor under 2017 till minus 2,6 miljoner kronor under 2018.

Det har varit enligt plan, att investera i tillväxt och utveckla vår plattform. Vi har sedan start legat före kurvan. Nu börjar kurvan komma ikapp oss, säger Douglas Heidergren.

Hur gick det för er i fjol? 

Det jag kan berätta är att vi har gjort ett bra år och att vi följde vår plan. Under 2019 fortsatte vi investera ännu mer i vår tillväxt och vårt varumärke. Bolaget tog även in kapital under förra året och vi har en stark balansräkning och kassaflöde, vilket gör att vi kan fortsätta investera i tillväxten. Men skulle vi sakta ned tillväxttakten skulle vi kunna nå lönsamhet i år, svarar Douglas och avslutar med:

Vi har alltid haft ett mål, som community, att minska miljöpåverkan genom att förlänga livet på barnprodukter och effektivisera dess användning, och det är fortfarande vårt mål. Hittills har alla barn i vårt community tillsammans vuxit totalt 16 000 centimeter. Målet i år är att vi tillsammans ska nå milstolpen om att växa 30 000 centimeter och bredda vårt utbud.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se