Luleå-baserade e-handlaren Ozoneair täljer guld på sina luftrenare. Och nu är man i full färd med att fira vad som blev ett rekordår, 2023. Bolagets omsättning rusade med över 300 procent, från 40 till 130 miljoner kronor. Resultatet ökade det med: Från 8,1 till 9,5 miljoner kronor.
Vi är väldigt nöjda med tillväxten och vår egen e-handel har varit en mycket viktig kanal, för att nå vårt rekordresultat, säger Johan Lundberg, grundare och vd på Ozoneair, i en kommentar.
Det är just försäljningen i den egna e-handeln som ökat dramatiskt. Den egna webbutiken står för hela 80 procent av omsättningen, medan resterande 20 kommer från återförsäljare.
En betydande orsak bakom tillväxten ska vara en omfattande satsning på marknadsföringskampanjer och samarbeten med kända profiler, för att på så vis nå ut till fler. Man har bland annat använt sig av den folkkära artisten Pernilla Wahlgren som ansiktet utåt.
Vi är otroligt glada över att ha Pernilla Wahlgren som vår ambassadör. Hennes popularitet och trovärdighet har hjälpt oss att nå ut till fler människor och öka medvetenheten om vikten av ren inomhusluft, säger Johan Lundberg.
Jagar tillväxt utomlands
Det är framför allt luftrenaren av modellen Purify som gått åt som smör i solsken. En produkt som tagits fram med hjälp av ett samarbete med Luleå Tekniska Universitet.
Vår produkt är unik tack vare den avancerade Oxyplasma-tekniken som vi utvecklat i nära samarbete med LTU. Denna teknik skiljer sig från traditionella luftrenare genom att den inte bara fångar utan också förstör föroreningar. Vi är otroligt stolta över att Purify har blivit så populär bland svenska konsumenter. Vår höga kundnöjdhet, med över 100 000 svenskar som förlitar sig på våra produkter, är ett tydligt bevis på deras effektivitet och kvalitet, säger Johan Lundberg.
Med ett starkt år i ryggen är siktet nu inställt på fortsatt tillväxt i år. Något som bland annat ska ske via expansion. Bolaget skriver att de har pågående förhandlingar med flera internationella butikskedjor. Man har även planer på att utöka närvaron på nya marknader i Norden under tredje kvartalet. Dessutom väntas dagens två produkter utökas med ytterligare tre under året.
Sverige är fortfarande vår största marknad, men vi ser en enorm potential i de nordiska länderna och våra planer för 2024 inkluderar en stark expansion i dessa regioner. Vår prognos för de kommande åren är att vi ska nå en årsomsättning runt 250 miljoner kronor, säger Johan Lundberg.