ANNONS

De ökade 570 procent - "med skräckblandad förtjusning"

Jenny Lindgren, grundare av Kawaii

"Man blir inte av med mig".

ANNONS

År 2004 var e-handelsbranschen bara i startgroparna, men Göteborgaren Jenny Lindgren kände att det var en kanal som var värd hennes uppmärksamhet. Då gick hon på gymnasiet, men valde att hoppa av för att satsa på sin idé. Hon lanserade sitt e-handelsföretag Kawaii.se som specialiserar sig på färgglada mangaprylar.

E-handel var verkligen inte samma sak då som nu. Jag hade egentligen inga resurser men satsade alla pengar på företaget, så att det skulle växa, säger Jenny Lindgren till Ehandel.

Fyra år senare tog hon studenten, blev mamma och öppnade sin första fysiska butik i Göteborg.

Den dagens var fantastisk. Jag hade jättelång kö till butiken under öppningsdagen. Det finns, och har ju alltid funnits, en stor målgrupp som också är väldigt hängiven. Jag jobbar väldigt mycket på att kunderna ska komma tillbaka. De ska inte handla en gång bara.

Hur gör man det?

Jag är själv väldigt mycket på nätet och ser hur andra gör, men ser även misstag som andra gör. Jag tror att en av våra styrkor är att vi är små och kan göra köpupplevelsen för varje kund väldigt personlig. För vem äger till exempel Ellos? Det vet i alla fall inte jag, det är en stor organisation och det är så opersonlig som den kan bli, säger Jenny och skrattar.

Igår berättade till exempel min fru att det kom in en kund som skulle handla en present till sin 17-åriga dotter. Hon berättade att hennes dotter såg upp så himla mycket till mig och min fru och är så glad över att vår butik finns för det gör att hon vågar vara den hon är.

Kawaii jobbar mycket med sin paketering. De sätter på små klistermärken och bjuder på godis i alla order.

Våra målgrupp är verkligen Instagram-användare. De gillar ju sån här "unboxing" och liknande, de tar bilder och lägger upp när de får en beställning från oss och det sprider sig vidare.

Det är så vi vill att det ska vara. Jag vill inte lägga 100 000 kronor på marknadsföring. Jag vill att kunder ska rekommendera oss för att de rekommenderar oss på riktigt. Många kontaktar oss för sponsring eller samarbeten, men vi säger alltid nej. Jag vill inte sponsra någon som jag måste betala för att den ska säga att den gillar oss och det vi gör.

Idag har Jenny två fysiska butiker i Göteborg och en i Stockholm. Hon driver verksamheten tillsammans med sin fru och sju anställda. 2014 lanserade även Jenny och hennes fru Sofie en ny webbshop, UnicornAndSons.se, som idag också har en fysisk butik.

Den webbutiken skulle kunna gå bättre men just nu fokuserar vi främst på Kawaii. Det konceptet har mycket stor potential, men på grund av tidsbrist så hinner vi inte satsa fullt ut på båda, förklarar Jenny.

Jag är väldigt driven som entreprenör och för sex år sedan kände jag och min fru att det hade varit kul att starta upp något nytt. Jag hade hittat flera leverantörer som hade produkter som inte passade in hos Kawaii, men som jag tyckte skulle vara kul att sälja.

Under 2019 sjönk omsättningen med 12 procent och landade på cirka 5,5 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet (EBIT) vände till förlust och kunde summeras till minus 546 000 kronor.

I fjol rensade vi ut hur mycket som helst från vårt lager, då sjönk så klart resultatet. Kort sagt så var det ett dåligt år för oss. 2018 var första året, sedan jag startade, som omsättningen inte ökade. Annars ökade försäljningen ganska mycket varje år. Men då var första året när den stannade upp, och sen blev 2019 ett lite sämre år.

Men i år kommer det att gå mycket bättre. Jag tror vi kommer sluta på plus, mycket tack vare e-handeln. Jag ser hur dåligt det går för mina butiksgrannar som inte har någon näthandel och som bara har förlitat sig på att folk kommer och "att turister alltid dyker upp". Men nu är det nya tider.

När pandemin slog till sjönk försäljningen i de fysiska butikerna med hela 80 procent, och det var då Jenny började gasa online. Vilket redan har gett resultat.

Jag bestämde mig för att satsa mycket mer på digital marknadsföring och e-handeln under pandemin. Jag såg till att det dök upp nyheter oftare och tog tag i saker som legat på lagret och aldrig kommit upp online, säger hon.

Förra året låg hemsidan på runt 10 procent i genomsnitt av den totala omsättningen, nu ligger den på 30 procent. "Peppar peppar"... bara i augusti ökade e-handeln med 570 procent, vilket är mer än under julhandeln online. Det säger kanske inte så mycket om man inte vet hur mycket e-handeln omsatte innan, men den har i alla fall ökat väldigt, väldigt mycket så det är med skräckblandad förtjusning vi försöker planera inför årets julhandel.

Hur ser planerna ut framåt? Planerar ni att expandera till nya marknader när e-handeln går så bra?

Vi levererar redan worldwide och har en del kunder utomlands men vi har inga planer på att fokusera på expansion. Jag vill att alla steg vi tar är genomtänkta, och att all tillväxt och utveckling sker på rätt sätt. Kawaii ska växa i en rimlig fart, inte för snabbt för då tror jag inte att det blir bra i slutändan. Jag vill inte att kunderna ska bli lidande, de ska alltid få en bra upplevelse hos oss, säger Jenny och tillägger:

Vi får in jättemycket beställningar från Norge, Finland och Danmark. Sen får vi in lite från Tyskland, Spanien och USA. Men vår sajt är ju fortfarande bara på svenska. Jag har aldrig lagt energi på att nå de länderna.

Men planerar du att göra sajten tillgänglig på engelska för att underlätta för dina internationella kunder?

Vi har funderat på det, men det är en krånglig process. Nu för tiden kan man, med hjälp av Google translate, översätta sajter direkt i webbläsaren så då känner jag att vi kan skjuta upp det till senare när vi har mer resurser, istället för att sitta och lägga ner jättemycket tid på att översätta hela sajten till engelska.

Jag känner inte att det påverkar vår försäljning eftersom vi inte satsar på en internationell expansion än. De kunder som vill handla från oss gör ju det ändå, det finns ju inget som hindrar dem. Just nu ser jag nog det snarare från andra sidan, det går bättre än förväntat då vi får organisk trafik från andra marknader.

Vidare säger Jenny att hon tycker att det viktigaste är att Kawaiis sociala kanaler är på engelska eftersom det är där företagets målgrupp främst rör sig.

Vi satsar inte på andra marknader än Sverige just nu, men vi vill ju ändå synas. Den största utmaningen, när det kommer till e-handel, är att bli sedd tycker jag. Att slå igenom bruset. När man väl har nått kunderna så gör det inget att vår sajt är på svenska, de handlar ändå. Det är just det att nå ut som är det kluriga, fortsätter hon.

Strategin är att uppdatera Instagram kontinuerligt, 3 till 4 gånger om dagen är väldigt effektivt. Vi ökar följare med flera tusen varje vecka och jag kan se att sociala medier ger en positiv effekt på försäljningen. Det jag lägger upp på Instagram, det beställs i högre utsträckning.

Hon understryker dock att butikerna fortfarande är lika viktiga som e-handelsverksamheten, därför ska ingen del glömmas bort. Men för att klara av det nya trycket ska företaget byta lager så att jobbet kan effektiviseras.

Nu när vi har ökat så pass mycket så är vi på brytningsgränsen till vad vi klarar av att göra, och därför ska vi nu flytta till ett nytt lager där vi kan stå och packa order. Just nu packas många order i butikerna, säger Jenny och tillägger:

Vi är ju fortfarande ett väldigt litet företag så vi har anställt en ny person och kommer troligtvis att behöva ta in några till i vinter. Alla i företaget gör ”allt”, packar beställningar och tar hand om butikerna.

Kawaii har tagit sig igenom ett tufft fjolår, en pandemi och nu ska de nio personerna klara av en julhandel online och offline.

Var hittar du all drivkraft? 

Jag har verkligen lagt jättemycket tid på företaget, hela min själ. Jag tänker att jag är som en kackerlacka, dem blir man ju aldrig av med. Det har varit så många som har varit inne i butiken i våras som bara undrar hur det går, och jag svarar bara att jag inte kommer att ge upp.

Jag kan inte ens tänka mig vad jag skulle göra om jag inte gjorde det här. Det är klart att jag alltid kommer att fortsätta. Skulle jag va tvungen att göra mig av med butikerna så kommer jag driva e-handeln hemifrån då. Jag kommer alltid att syssla med det här, avslutar Jenny Lindgren.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap