ANNONS

De nischar sig hårt - ökar månad efter månad: "Redo att ge allt"

Erika Carlsson
"Ett ”nu kör vi”-ögonblick".

Från turism till e-handel. Det är en udda väg, men Erika Carlssons breda erfarenhet inom turism, marknadsföring och mediabranschen har varit centrala för den nya satsningen: Pande, ett företag som erbjuder namntryckta barnkläder.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av e-handel. Men min man är en riktig fena, och med hans pepp och stöd vågade jag förverkliga min idé, säger Erika Carlsson till Ehandel.

Vad står namnet Pande för? 

Det står för står för Philip and Erika, P and E. En hyllning till att vi gör detta tillsammans på olika sätt.

Företaget är baserat i Stockholm och startades som ett svar på efterfrågan på kläder med tryckta namn. Detta för att underlätta för föräldrar med barn i förskoleåldern.

Som småbarnsförälder insåg jag hur ofta kläder försvinner eller blandas ihop på förskolan. Samt att jag gång på gång upplevde att namnlappar lossnade eller fastnade i tvättmaskinen. När jag sökte efter namnade trosor till mina barn insåg jag att det inte fanns något på marknaden som löste mitt problem. Det fick mig att börja fundera på en bättre lösning, och då föddes affärsidén.

ANNONS

Hur finansieras företaget?

Jag har självfinansierat satsningen med mitt sparande. Det var ett ”nu kör vi”-ögonblick, och jag är redo att ge allt för att göra detta till en framgång.

Och starten har minst sagt varit positiv.

Vi har haft en del köp på sajten, de jag hört från har varit väldigt nöjda och spridit ordet vidare vilket var en bra skjuts i början. Och jag har satsat en del på Google-marknadsföring, eftersom jag tror att många, precis som jag själv, använder Google för att hitta de produkter som man letat efter. Vilket i detta fall är namnade barnkläder.

Barnklädessegmentet är en utmanande bransch att etablera sig i, med hög konkurrens och kunder vars budgetar inte alltid är stora.

Erikas plan är att skapa en tydlig nisch där hon kan erbjuda bättre produkter än konkurrenterna. Hon siktar på att upprätthålla hög kvalitet på sina produkter, säkerställa snabb leverans och ge personlig kundservice för att differentiera sitt varumärke.

Mitt mål är att positionera mig som en nischad e-handel genom att differentiera min marknadsföring från de mer traditionella aktörerna inom klädessegmentet. Dessutom lägger jag stort fokus på sociala medier för att bygga ett engagerat och starkt community.

Vad tror ni kommer att bli er största utmaning?

Att nå ut i bruset av alla andra e-handlare och skapa förtroende som ett nytt varumärke. Jag vet att våra produkter håller hög kvalitet, så den största utmaningen är att få kunderna att upptäcka och förstå hur bra de är.

Vilket är ert mål för 2025?

Att nå 4 000 sålda produkter och etablera Pande på marknaden, säger Erika Carlsson och tillägger:

Att jag har marknadsföringen och säljet i ryggen ger mig en bra grund för att förstå kundresan och vikten av en smidig onlineupplevelse. Under 2025 vill jag bygga en stabil e-handelsplattform för föräldrar, nå ut med våra produkter till fler kunder och bredda sortimentet ytterligare.

Så här långt har Pande ett 20-tal produkter på sajten och SEO-arbetet är igång. Och Erikas driv för att förenkla vardagen för föräldrar verkar redan ge resultat.

Det känns positivt att se att varje vecka och månad hittills varit bättre än föregående, så jag känner mig hoppfull för framtiden, avslutar Erika Carlsson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se