Men trots jätteökningen var året inte endast en dans på rosor för företaget.
Nyckeltal, 2023:
(2022 års siffror inom parentes)
- Nettoomsättning: 55,3 mkr (23,0)
- Resultat: -915 715 (184 028)
- Soliditet: 8,91 % (26,95 %)
Den enorma försäljningsökningen till trots vände man även till förlust. Anledningen är en satsning i England, som inte föll väl ut. På den svenska marknaden har det dock gått desto bättre och driften ska vara lönsam här. Tittar vi på rörelseresultatet så stärktes det också från 452 926 kronor till 554 650 kronor.
Det visade sig att den engelska marknaden inte var redo för de produkter som erbjuds, varpå bolaget under året valt att avsluta verksamheten i England. Detta har medfört nedskrivningar av fordringar på det engelska bolaget, samt innehavet i det, vilket har haft en direkt påverkan på resultat före skatt om 2,8 miljoner kronor.
"Inte givit upp"
Trots det initiala misslyckandet ser man fortsatt potential och arbetar fram en ny plan hur man ska erövra England.
Bolaget har dock inte givit upp tanken på att ta marknadsandelar i England utan kommer att försöka på nytt, fast med andra produkter än de som hittills erbjudits, skriver de i årsredovisningen.