ANNONS

De lovade hållbara returer - nu presenterar de resultatet

Från vänster: Daniel Mattebo och Linus Robertsson

"Vi har en oerhört stark efterfrågan".

ANNONS

"Returer är en på många sätt en naturlig del av e-handeln, men också en som ställer till en hel del bekymmer. Här finns det dock aktörer som på olika sätt försöker att optimera returerna och en av dessa är Turnr, som grundats av Daniel Mattebo och Linus Robertsson.

Deras tjänst går ut på att erbjuda ett enkelt returflöde för e-handeln. Det betyder att kunder som bor i närheten av den returnerade produkten kan klicka hem returen mot en rabatt på handlarens sajt. Man har gjort ett "case study", tillsammans med en pilotkund, där man testat det i praktiken. Här framgår det att bland annat att e-handlarna konverterade 51 procent av de returer som blev tillgängliga för försäljningen.

Vi är två stycken grundare av Turnr som båda nyligen lämnade Trustly. Vi valde att lämna Trustly då vi tog in kapital till Turnr för att möta efterfrågan från de kunder som önskade komma igång med tjänsten. På Trustly var jag kommersiellt ansvarig mot e-handeln och lämnade bolaget efter åtta år. Linus var technical integration specialist och lämnade bolaget efter tre år. Där har vi tillsammans följt e-handelns utmaningar, där returen varit ett växande problem som både kostar pengar och skadar miljön, säger Daniel Mattebo, till Ehandel.

Testet visar även att pilotkunden sparade 191 207 kilometer i transporter, samt i genomsnitt 171 kronor i returhanteringskostnader. Och returerna omsattes i genomsnitt inom 2,2 dagar.

Vilka e-handlare riktar ni er till framförallt med den här tjänsten?

Vi har en oerhört stark efterfrågan av vår tjänst från majoriteten av segmenten inom e-handel men ser att vi adderar extra värde till fast fashion, ett segment med hög returgrad.

Vilka e-handlare som ingått i piloten kan man dock inte säga, annat än att de tillhört samma kund. Anledningen är att pilotkunden är ett listat bolag.

"Varit helt död"

Men hur returprocessen går till när varan byter händer från en kund till en annan förklarar Daniel Mattebo gärna.

Kunden som önskar returnera registrerar returen via Turnrs digitala returflöde på handlarens sajt. Konsumenten som returnerar ställer returen utanför sin ytterdörr eller brevlåda. Sedan hämtas returen och skickas till den nya kunden, boendes i närområdet, säger han, och fortsätter:

Genom att involvera slutkunden i returprocessen, en process som tidigare varit helt död från både ansvarstagande och eftertanke, blir kunden nu delaktig i arbetet mot en mer hållbar och miljövänlig konsumtion. Kunden packar returen som den själv velat motta den och på det extremt enkla sättet sparar vi flera 100-tals mil i transportutsläpp.

LÄS ÄVEN: Ny tjänst lovar hållbara returer: "Ett fantastiskt samarbete"

Nils Lund
nils@ehandel.se