ANNONS

De lanserar e-handel efter 279 år: "Vi börjar från noll"

Johan Lidenmark, Head of Digital på Orrefors Kosta Boda

Sjösätter jättesatsning som ska ut i Europa.

ANNONS

Det tog nästan 280 år men nu har Orrefors och Kosta Boda öppnat egen e-handel. De har under 2021 genomfört vad de beskriver som "ett grundligt digitaliseringsprojekt som omfattar allt från varumärkesdesign till upphandling av ny teknik".

Hittills har deras prdoukter endast gått att hitta hos återförsäljare, men nu satsar man alltså stort på egna, digitala flaggskeppsbutiker. Varumärkena ska både locka en yngre målgrupp och kasta sig ut på internationella marknader med full kraft.

Den som ska leda satsningen är Johan Lidenmark, som rekryterats till rollen som Head of Digital. Han kommer närmast från uppdraget som Chief Digital Officer på Intersport.

Vi börjar från noll och har en hel del jobb framför oss. För vår framtid är det väldigt viktigt att komma nära våra kunder och se mönster inom respektive målgrupp, säger Johan Lidenmark.

Man inleder e-handelsresan i Skandinavien för att sedan fortsätta den ut i Europa, där varumärkena är kända sedan tidigare.

Vi har redan en del varumärkeskännedom globalt bland annat i Europa. Jag ser enorma möjligheter till att öka den kännedomen kraftigt under kommande år. För att lyckas med detta är det dessutom essentiellt att vi förmedlar våra varumärkens två helt olika energi och identiteter digitalt – Orrefors med sin skandinaviskt tidlösa och eleganta touch, och Kosta Boda som är mer samtida, kreativt och modigt, säger Johan Lidenmark.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap