ANNONS

De lanserade ny e-handel - så har det gått: "Gjort stora förändringar"

Linn Jansson, Head of Digital på Morris Stockholm

"Vi har ett e-handelsteam på plats".

ANNONS

Det var i somras som det svenska modevarumärket Morris Stockholm nylanserade sin e-handel. Bolaget som hittills jobbat mer traditionellt ut mot återförsäljare skulle erövra kunderna på nätet och satte en målsättning om att dubbla omsättningen online inom loppet av tre år.

Men hur har det egentligen gått hittills? Vi hörde av oss till Linn Jansson, Head of Digital på Morris Stockholm, och fick positiva besked.

Jag skulle säga att det har gått bra. Vi följer den planen som är uppsatt. Sen har kanske andra aktörer fått en större boost under pandemin. Men vi följer planen och när vi stängde 2021 var det även strax över förväntan, säger Linn Jansson till Ehandel.

Hur stor del utgör e-handeln i dag av er totala försäljning?

Majoriteten kommer fortfarande från wholesaleledet. Men försäljningen i egna kanaler, alltså e-handeln och våra butiker, ligger på runt 20 procent.

Att tända upp en e-handel och få kunderna att strömma till är inte det lättaste. Inte ens som ett väletablerat varumärke. Men bolaget jobbar intensivt för att få onlineaffären att flyga och bli långsiktigt framgångsrik.

Vi har jobbat med flera delar. Dels har vi fått upp fokuset på den egna e-handeln internt. Vi är fortfarande ett wholesaletungt bolag, men vi har fått upp kunskapen och gjort stora systemförändringar. Vi har även ett e-handelsteam på plats i dag. Vi förstärkte även med ytterligare en rekrytering under första veckan i februari. Och nu kommer vi att fokusera mycket framåt på CRM och kundlojalitet.

"Lär känna vår kund bättre"

Flera e-handlare har lanserat olika former av kundklubbar, där man till exempel använder sig av "gamification", för att öka lojaliteten. Tittar ni på något liknande?

I dagsläget är projektet flerdelat för oss. Dels ska vi lära känna vår kund bättre än vad vi gjort historiskt. Sen tittar vi på olika typer av lojalitetsprojekt. Men det är för tidigt att säga exakt hur det kommer att utforma sig. Det viktiga är att det ska kännas rätt för kunden. Det jag kan säga är att vi inte vill jobba med kortsiktiga incitament som rabatter.

Hur har era återförsäljare mottagit satsningen på egen e-handel?

Det har inte varit några konstigheter alls, skulle jag säga. Vi vill växa och växa tillsammans med våra partners. Att få fler träffpunkter för kunderna, som gör varumärket mer känt, tror jag gynnar alla. Sedan jobbar vi inte med rabatter och säsongserbjudanden för att inte störa åtförsäljarledet. Vi kör begränsad rea, två gånger om året, och är aldrig först ut.

"Smygtittar lite"

Medan bolaget nu fortsätter att stärka sin e-handel på huvudmarknaderna Sverige, Norge och i viss mån Danmark så sneglar man även internationellt. Men fokuset här och nu ligger först och främst på att bli så bra som möjligt där man redan är etablerade.

Vi smygtittar lite grann utomlands. Målet är att under året öppna upp e-handeln för fler marknader, men vi kommer inte göra några massiva marknadsinsatser. Utan snarare öppna möjligheten för fler kunder att kunna handla från oss, säger Linn Jansson.

LÄS ÄVEN: Ska dubblera omsättningen på tre år – då lanserar de ny e-handel

Nils Lund
nils@ehandel.se