New Wave, som förfogar över flera varumärken som Clique, Jobman Workwear och Craft breddar portföljen med ett förvärv. Och det med en köpeskilling på bara 1 krona. Det handlar om outdoorvarumärket Tenson, som visserligen omsatte 130 miljoner men också gjorde en förlust på 8,5 miljoner kronor.
Tensons kläder säljs både via återförsäljare och egen e-handel.
Tenson passar perfekt in i vår verksamhet inom sport och fritid och vår strävan efter att bredda oss inom outdoor-segmentet. Synergierna som följer av förvärvet av Tenson kommer att skapa möjligheter för snabb tillväxt både försäljnings- och lönsamhetsmässigt, inte minst då vi tillför ytterligare en försäljningskanal (profilkläder) för Tenson och helt andra möjligheter till geografisk expansion inom båda försäljningskanalerna, säger Göran Härstedt, vice koncernchef på New Wave, i ett uttalande.
Förvärvet gav New Wave, som är noterade, ett uppsving på börsen och aktien har i skrivande stund stigit med 4,24 procent till 96,87 kronor.
New Wave har inte bara klädvarumärken i portföljen, utan äger även bolag som Orrefors och Kosta Boda.