ANNONS

De klippte sönder folks hörlurar - här är e-handlarens försvar

Foto: Skärmdump från den fällda filmen

"Är oansvarigt".

ANNONS

Influencer-duon, Daniel Norlin och Sebastian Tadros gjorde en uppmärksammad reklamvideo i vilken de klipper sönder folks hörlurar på ett bibliotek. Filmen är gjord för att marknadsföra varumärket JBL, som ägs av Harman International Industries, och deras trådlösa hörlurar. JBL:s produkter finns både i den egna e-handeln och hos flertalet återförsäljare.

Innan ”skämtet” genomförs syns en varningstext som förkunnar klart och tydligt: ”Testa inte detta”. Därefter skrider de till verket. Flera av personerna i inslaget reagerar med förvåning när de får sina hörlurar sönderklippta. Mot slutet av filmen får man se hur de ersätts med trådlösa hörlurar från JBL.

Det här inslaget föll dock inte alla i smaken och en privatperson valde att ta det hela vägen till Reklamombudsmannen. Anmälaren menar att Daniel Norlin och Sebastian Tadros båda begår brott när de förstör främmande människors egendom.

Eftersom de använder en sax, flera gånger bara centimeter från folks ansikten, kan man både se och anta att fruktan frambringas. Det bör inte vara lagligt och därför heller inte tillåtet i marknadsföring att begå brott och förstöra folks egendom och att bete sig hotfullt bara för att man efteråt kallar det hela för ett skämt och betalar för skadegörelsen med pengar som kommer från producenten av reklamfilmen, står det att läsa i anmälan.

Harman International Industries (annonsören) är dock av en annan uppfattning. De menar att buset där man klipper sönder människors hörlurar är ett världsfenomen och en trend på Youtube. Man påpekar också att filmen är förenlig med Googles och videoplattformens riktlinjer och regler, samt att de medverkande i filmen varit med på att delta. Men också att de ersatts med hörlurar de själva fått välja.

Filmen är förenlig med svenska marknadsföringslagar, slår man fast.

"Oacceptabelt beteende"

Även influencer-duon lyfter att det rör sig om en Youtube-trend och att man till och med uppmanat tittarna att inte göra det här själva.

Men Reklamombudsmannen håller inte alls med annonsören. Man menar att inslaget faktiskt bryter mot marknadsföringslagar och skräder inte orden i sitt beslut.

Trots att det kan vara frågan om ett upplägg där de medverkande varit införstådda med att delta i denna typ av viralt skämt eller prank, finner nämnden att agerandet med ingrepp mot främmande människor och deras egendom som visas i reklamfilmen är oansvarigt och riskerar att normalisera ett oacceptabelt beteende. Skylten med texten ”Testa inte detta” som visas upp i filmen gör enligt nämnden inte framställningen försvarlig, skriver man i sitt utlåtande.

Man säger också att det faktum att filmen inte bryter mot Youtubes regler, eller att det är ett trendigt fenomen, spelar någon som helst roll. Dessutom finner man ingenting i videon som tydliggör att personerna som framträder i klippet deltar som skådespelare.

Nämnden finner mot denna bakgrund att reklamen har utformats utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar. Reklamen strider därmed mot artikel 1 andra stycket i ICC:s regler.

Nils Lund
nils@ehandel.se