Frisörgrossisten Balmid Hair och webbyrån Brush & Code krokar arm och går samman. Varför? Jo, för att släppa Hedda & Friends, en digital frisörgrossist som uppges ska "förenkla frisörens vardag".
Enligt grundarna är frisörbranschen i Sverige och Norden uppdelad med många små aktörer. Sektorn ligger även långt efter på det digitala området, enligt VD:n Eric Ridell. Hedda & Friends ska därför bli en e-handel som både är "lättillgänglig, prisvärd och samtidigt personlig", framgår det av ett pressmeddelande.
Ehandel kontaktade Eric Ridell för att få veta mer om e-handeln och dess produkter.
Vi tillhandahåller proffsprodukter för frisörens dagliga behov. Däribland välkända varumärken såsom Loreal, Matrix, Wella, med flera. Fokus ligger på förbrukningsartiklar, exempelvis färg, blekning, tillbehör och verktyg, säger Eric Ridell till Ehandel.
Vad räknar ni med för försäljning i år?
Då vi jobbar B2B med relativt hög snittorder hoppas vi kunna omsätta 5 till 10 miljoner kronor innan årets slut.
Vad är er USP?
Det har tidigare funnits ett stort fokus på retail-produkter i branschen. Men det segmentet har minskat kraftigt under pandemiåren och slutkonsumentens köpbeteende gällande till exempel hårvård och stylingprodukter har gått från att vara något som erbjudits hos den lokala frisören – till att istället finnas online, säger Eric Ridell och fortsätter:
Vi vill därför fokusera på frisörens behov och tillhandahålla en plattform som lyfter fram de produkter som behövs i frisörens vardag.
Framåt är målet att "stenhårt fokusera" på den egna nischen – och att bli ett "go-to-namn" för alla Sveriges frisörer.
Vi hoppas dessutom att genom samarbeten med flera branschprofiler kunna sprida kunskap och utbildning i nya tekniker och produkter. Att vara en interaktiv plattform är viktigt för oss. Det ska vara mer än bara ett köp.
Var är företaget om fem år tror du?
Om fem år hoppas vi kunna vara en etablerad digital frisörgrossist med återkommande kunder över hela Sverige. Förmodligen har vi också börjat titta på andra marknader i Europa.