ANNONS

De klarade målet - nu ska de slå 25 miljoner: "Arbetar väldigt smart"

Emil Jansson, vd på Skolyx

"Vi anlitar inte de fräckaste - och dyraste - influerarna eller reklambyråerna".

ANNONS

Är ni redo för en till framgångshistoria? Den här gången är den signerad e-handlaren Skolyx, från Mölnlycke, som under förra året siktade mot 20 miljoner kronor i omsättning - och lyckades.

Faktum är att försäljningen växte från 15,7 till 20,6 miljoner. Men man är inte nöjda där. Tillväxtresan har bara börjat och i år har man siktet inställt på nästa milstolpe, 25 miljoner.

Bolagets vd, Emil Jansson, berättar att vägen dit går via tre fokusområden och det börjar hos en förbättrad och ännu mer tillgänglig kundservice.

Vi har rekryterat fler kunniga personer till bolaget och har därmed också kunnat erbjuda kunderna möjligheten att både ringa och chatta med oss, tidigare var det endast e-post. Vår expertkunskap inom skor, skovård och klädvård är mycket uppskattad hos både våra kunder och potentiella framtida kunder. Många kunder som köpt skor från andra märken hör ändå av sig till oss för att få tips och råd om sina skor, säger han till Ehandel.

Men e-handeln är ju så mycket mer än så. Fokusområde nummer två är frakten, som i många konsumenters ögon är avgörande för var man väljer att handla. Så även här är uppgraderingar att vänta.

Vi kommer inom kort att även erbjuda leverans via Budbee och Instabox, vilket ger kunderna utökad valfrihet vad gäller deras leveranser. Det tror vi kommer att öka konverteringen och kundnöjdheten.

Då måste man ju också ha produkter att frakta och här sker det därför ett pågående arbete. Inte bara med att ta fram nya, utan även förädla det sortiment som redan slagit an hos kunderna.

I vårt bolag har vi spetskompetens inom skor och skokonstruktion specifikt. Det gör att vi arbetar nära våra fabriker i Spanien, Portugal och Frankrike för att både bredda vårt utbud, men också förfina våra befintliga produkter. Fabrikerna säger själva att de har blivit bättre genom att jobba med oss, tack vare vår djupa kunskap. Det gör att man får skor av högre kvalitet till bättre pris hos oss än hos våra konkurrenter. Hos oss betalar kunden för snygga skor av hög kvalitet, i kombination med högsta möjliga kundservice, säger Emil Jansson.

Han säger också att man själva äger kontrollen över det varumärkesbyggande marknadsföringsarbetet.

Vi anlitar inte de fräckaste - och dyraste - influerarna eller reklambyråerna, utan sköter större delen av allt foto och kampanjer in-house.

Hur ser det ut hittills i år, sett till målsättningen?

Hittills i år följer vi vår uppsatta plan och känner att vi har god kontroll på utvecklingen framåt, trots en utmanande omvärld.

Men det är inte bara försäljningen som imponerar. Den kanske ännu större bedriften, med tanke på det ekonomiska klimatet, var att resultatet följde med uppåt under förra året. Det skrevs, efter finansiella poster, till 3,7 miljoner - att jämföra med 1,9 miljoner 2021.

En av anledningarna till det har redan nämnts tidigare, nämligen att man inte behöver lägga några dramatiska summor på marknadsföringsinsatser.

Historiskt har vi satt en stark och skalbar organisationsstruktur, vilket gör att vi kommer få fler skalfördelar ju större bolaget blir. Sedan arbetar vi, som jag nämnt, väldigt smart. Vi lägger fokus på produkterna. När kunderna är oerhört nöjda med dem växer vi hela tiden organiskt, utan att behöva lägga samma marknadsföringspengar som många andra för att nå nya kunder.

"Kommer alltid behöva skor"

När vi för ett år sedan gjorde ett nedslag hos Skolyx var målet att nå 50 miljoner kronor inom tre år. Men det var då det. Mycket har hänt både på hemmaplan och i omvärlden, som fått målbilder att ritas om och prognoser att revideras.

Hos Skolyx saknas, som ni märker, dock inte självförtroende och än så länge verkar den där drömgränsen finnas kvar.

Världen förändras, men folk kommer alltid att behöva skor. I synnerhet märker vi att fokus på kvalitet och hållbarhet ökar hos konsumenterna som blir allt mer medvetna. Våra skor tillverkas med goda arbetsvillkor och bra arbetsmiljö, av naturliga material, som är gjorda för att hålla länge. Så det är ett etiskt och miljömässigt hållbart köp. Sen ser vi också till att man på bästa sätt kan ta hand om sina skor för maximal livslängd, säger Emil Jansson och fortsätter:

Vi är också inne i en internationalisering. Vi räknar med att växa en hel del internationellt

Så klarar du tuffa tider

Självförtroende i all ära, det gäller förstås att leverera på det också. Det har e-handlaren gjort så här långt. Samtidigt ser vi andra i branschen som har det väldigt tufft just nu, så därför bad vi om Emil Janssons bästa tips för att klara det nuvarande ekonomiska läget.

Fokusera på det viktigaste, de produkter som säljer mest och är mest lönsamma - och den marknadsföring som ger bäst resultat. Gör detta så bra som möjligt, så effektivt som möjligt. Om det är kämpigt och omvärldsläget är som det är idag är det kanske inte tid att göra nya satsningar som är riskfyllda, utan arbeta på det man vet fungerar och det man är bäst på. Viktigt är förstås också att se till att man har en hållbar affärsmodell som fungerar både i låg- och högkonjunktur, avslutar han.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap